De 10 mest leste blogginnleggene dette halvåret

Kompetanseutvikling

5 min. lesning

Hvert halvår er det spennende å dykke ned i statistikken og analysere hva som har fanget interessen til våre lesere. Vi får et innblikk i hva folk virkelig bryr seg om og hva de ønsker å fordype seg i. Det er ikke overraskende at temaer som AI-teknologi, Scrum og ulike smidige metoder troner øverst på listen denne gangen.

Her finner du de mest leste blogginnleggene. God lesing!

1. ChatGPT – en game changer

ChatGPT har tatt oss alle med storm og har fått utrolig mange brukere på kort tid. Kunstig intelligens utvikler seg raskt, og det er ingen tvil om at det åpner opp for helt nye og uoppdagede muligheter innen automatisering og funksjonalitet.

I dette blogginnlegget tar vi en nærmere titt på ChatGPT og utforsker hva som skiller den fra andre verktøy og hvilke fremtidige muligheter den kan gi.

2. Roller og ansvar i Scrum

Scrum er en av de smidige metodene som er mye brukt innen programvareutvikling. Metoden er et enkelt rammeverk som brukes til å organisere team og oppnå mer arbeid av høyere kvalitet.

I dette blogginnlegget går vi igjennom rollene og ansvarsområdene i et Scrum-team.

3. Scrum – et enkelt rammeverk for komplekst arbeid

Det er ingen tvil om at Scrum fenger. Scrum er en smidig metodikk utviklet for å håndtere komplekst arbeid. Det er ikke ment å være en universalløsning, men heller et verktøy for å håndtere usikkerhet og endring i prosjekter.

I dette blogginnlegget tar vi for oss hva Scrum er, hvilke roller som inngår i et Scrum-team, og hvilke situasjoner rammeverket passer best for.


Hold deg oppdatert på hva som skjer i smidigverden - abonner på smidigbloggen.


4. Produkteieren – den smidige kunstneren

Overgangen fra tradisjonell prosjektorganisering til mer smidig produktorganisering blir stadig viktigere for å oppnå en raskere endringstakt. Rollen som produkteier er beskrevet i mange sammenhenger av forskjellige aktører. Som produkteier er du regissøren - du vises kanskje ikke under forestillingen, men du er ansvarlig for at teamet fungerer godt.

Dette blogginnlegget gir deg noen råd om hvordan du som Produkteier kan få det beste ut av organisasjonen rundt deg.

5. Kan man være smidig i en tradisjonelt styrt organisasjon?

Tradisjonelt styrte organisasjoner streber etter effektivitet i relativt stabile og forutsigbare omgivelser. Smidige organisasjoner derimot, søker effektivitet i det dynamiske og uforutsigbare ved å være fleksible og tilpasningsdyktige. Men er det egentlig en motsetning mellom disse tilnærmingene? Og hvilke problemer oppstår hvis man ikke finner en enhetlig tilnærming som fungerer for organisasjonen?

Dette blogginnlegget tar en nærmere titt på smidige og tradisjonelt styrt organisasjoner.

6. Hvem egner smidig seg for?

Mange bedrifter har prøvd å implementere smidige prinsipper, men opplever de samme utfordringene som før. I organisasjoner finnes det pådrivere for å prøve ut nye måter å drive prosjekter på, men mange prosjektdeltakere holder seg til de gamle metodene. Flere ledere tror at valg av smidige metoder vil gi gode resultater og gevinster, men resultatene lar vente på seg.

I dette blogginnlegget tar vi for oss viktigheten av forankring i ledelsen og involvering nedover i verdikjeden som grunnleggende forutsetninger for å lykkes med implementering av smidige metoder.

7. Slik kan du kombinere Half Double og PRINCE2-metodikken

Det er betydelige likheter mellom Half Double-metodikken og PRINCE2®-rammeverket. Derfor kan disse to metodene brukes samtidig i prosjekter og til og med utfylle hverandre.

Dette blogginnlegget gir deg mer informasjon om forskjellene mellom PRINCE2 og Half Double, og hvordan du kan kombinere dem for å få det beste ut av begge metodene.

8. Hvordan organiserer du en daglig stand-up?

Etter pandemien jobber mange mennesker nå i hybride løsninger, der noen er på kontoret og andre jobber hjemmefra. Å jobbe digitalt kan by på visse utfordringer. Derfor er det viktig å legge til rette for at dette kan gjøres på best mulig måte og hente inspirasjon fra andre virksomheter og smidige metoder, som for eksempel AgileSHIFT.

Dette blogginnlegget tar en nærmere titt på hvordan man gjennomfører gode standup-møter.

9. 5 steg for utvikling av AI-strategi

Å utvikle egne AI-modeller er svært ressurskrevende og for dyrt for de fleste. Likevel vil bruken av AI-verktøy og maskinlæring akselerere digitaliseringsarbeidet for «vanlige» organisasjoner med vanlige forretningsprosesser innen vare- og tjenesteproduksjon, salg, markedsføring, HR, analyse, finans og regnskap. Samtidig lanseres det hundrevis av AI-verktøy hver uke. Så hvor skal man begynne? Hvordan kan man utnytte mulighetene?

I dette blogginnlegget kan du lese mer om Metiers 5-stegs modell for å komme i gang.

10. Derfor bør du alltid gjennomføre en retrospektiv

Kontinuerlig forbedring er en tankegang og metode for å forbedre kvalitet og resultater. En av teknikkene som bidrar til dette, er retrospektiv. I en retrospektiv settes det av tid for teamet til å reflektere over effektiviteten i arbeidet i en gitt tidsperiode og se etter muligheter for forbedring.

Dette blogginnlegget gir deg noen tips til hvordan du kan lykkes med retrospektiv.

New Call-to-action


Christine jobber som Product Marketing og Growth Manager i Metier og har tidligere jobbet som journalist i USA. Hun er ansvarlig for at vi produserer nyttig informasjon og fagstoff relatert til prosjektledelse, smidig og digitalisering. Christine har studert media og kommunikasjon på University of South Florida, er sertifisert i PRINCE2 Foundation og ScrumMaster og har en diplomgrad i prosjektledelse fra SKEMA Business School.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Bruk smidige metoder for å forbedre trivselen i teamet

Mange virksomheter er organisert i mindre, tverrfaglige team som har ansvar for både utvikling og drift. Disse teamene har frihet til å ta beslutninger innenfor sitt område. Dette eierskapet gir teamet mulighet til å være kreative og finne ut av hvordan de best kan oppnå mål for sitt produkt. Med eierskap og beslutningsmyndighet følger også et ansvar for å levere. Det kan for mange i teamet oppleves som et stort ansvar, og press for å optimalisere fart, flyt og gi verdi til virksomheten og brukere kan føre til usunt stress for mange. Smidige metoder kan spille en betydelig rolle i å fremme et sunt og produktivt arbeidsmiljø i team. Her er 6 metoder og prinsipper det lønner seg å være bevisst på.

De 10 mest leste blogginnleggene denne våren

Denne våren har vi sett at et bredt spekter av temaer har vekket stor interesse blant våre lesere. Våre blogginnlegg har dekket alt fra dypdykk i konkrete smidige metoder og AI-implementering til ledelse og kommunikasjon. Vi har delt innsikt og praktiske råd som forhåpentligvis har vært både nyttige og inspirerende Her er de 10 mest leste blogginnleggene denne våren. God lesing!

3 prinsipper og praktiske tips for en vellykket fasilitering av dagssamling

Den vanlige måten å arrangere større seminarer på er å samle en mengde mennesker i en sal, ha et program med en rekke presentasjoner, ha pauser innimellom og forhåpentlig vis en god lunsj. Det er kanskje noen spørsmål underveis og hyggelig prat med en kollega eller fem når det er tid. Slike opplegg kan fungere bra, men det er krevende for publikum å kun sitte passivt og lytte lenge. Det er så lett å miste tråden når det vibrerer i telefonen eller det er en e-post du bare må sende. Kunne seminaret bli gjennomført på en helt annen måte? Kunne vi bruke selve rommet til noe annet enn kino-oppsett på stolene? Kunne vi bruke veggene? Kunne vi få mer variasjon og deltagelse, kanskje få tilbakemeldinger, vurderinger og synspunkter fra deltagerne? Jeg har gjennomført en del seminarer med et helt annet fasilitert opplegg. Her følger noen prinsipper og en konkret case som jeg håper kan inspirere.