Denne våren har vi sett at et bredt spekter av temaer har vekket stor interesse blant våre lesere. Våre blogginnlegg har dekket alt fra dypdykk i konkrete smidige metoder og AI-implementering til ledelse og kommunikasjon. Vi har delt innsikt og praktiske råd som forhåpentligvis har vært både nyttige og inspirerende
Her er de 10 mest leste blogginnleggene denne våren. God lesing!
1. Dunning-Kruger-effekten og implementering av AI
AI er nå mer enn bare en mulighet; det er en nødvendighet for fremtidig konkurransekraft. Men jakten på AI-teknologier kan føre til kognitive skjevheter som Dunning-Kruger-effekten, hvor vi overvurderer vår egen kunnskap. Dette kan skape overdreven selvtillit om hva AI-verktøy kan bety for virksomheten, uten å vurdere de langsiktige implikasjonene for forretningsmodellen, tjenestene og kompetansen i bedriften.
I dette blogginnlegget kan du lese mer om Dunning-Kruger-effekten og implementering av AI.
2. Hva kjennetegner en god Agile Coach, og hva må man passe seg for?
En dyktig Agile Coach er essensiell for å sikre at organisasjoner oppnår kontinuerlig forbedring og en smidig arbeidsmetode. Denne rollen krever imidlertid mye av personen som tar på seg en slik rolle.
3. Hva er Kanban?
Ordet "Kanban" stammer fra det japanske uttrykket for "kort". Denne metoden kan spores tilbake til 1940-tallets Toyota-fabrikker, der produksjonsteam brukte kort for å indikere behovet for reservedeler fra forskjellige deler av produksjonslinjen. Toyota vektla allerede på den tiden effektivisering som en nøkkelverdi. Det som i dag er kjent som Lean, har sin opprinnelse i Toyotas metoder. Kanban kan sees på som en form for Lean-praksis, spesielt innen programvareutvikling.
4. 3 prinsipper og praktiske tips for en vellykket fasilitering av en dagssamling
Det å tilrettelegge og fasilitere seminarer for store grupper gir muligheter for god kommunikasjon, læring og utvikling for mange mennesker på en gang. Gjennom samarbeid med dyktige fasilitatorer og egne erfaringer har vi lært noe om hva som har god effekt.
5. Hvordan kan du som leder skape bedre resultater gjennom høyt motiverte team?
Initiativer i næringslivet begynner ofte med en visjon, en strategi, tilgjengelig kapital og riktig kompetanse, men uten motivasjon vil mange prosjekter ikke komme i gang. Motivasjon er nødvendig for å starte nye tiltak og realisere ideer, og den bidrar til at medarbeidere holder ut og skaper verdi til tross for usikkerheter. Det er én ting å være motivert selv, men å få et team til å jobbe mot et felles mål er en lederoppgave. Å sikre at medarbeidere er motiverte og presterer godt er avgjørende.
I dette blogginnlegget utforsker vi hvordan ledere kan oppnå bedre resultater med motiverte team.
6. 5 måter å kommunisere mål med IT-omstillingen til ansatte
Å lede en organisasjon gjennom IT-omstillinger krever mer enn bare teknisk ekspertise.
I dette blogginnlegget utforsker vi hvordan man kan formidle mål og strategier på en måte som engasjerer alle i organisasjonen, fra toppledelsen til hver enkelt medarbeider. Vi diskuterer blindsoner i kommunikasjon, viktigheten av å forstå hverandres perspektiver og tilbyr praktiske tips for hvordan du kan være en bedre historieforteller og veileder gjennom omstillingsprosessen.
7. Derfor bør du alltid gjennomføre en retrospektiv
Flere smidige rammeverk vektlegger kontinuerlig forbedring, som er både en tankegang og en metode for å øke kvaliteten og resultatene. En teknikk som fremmer dette, er retrospektiv. Retrospektiv innebærer å se tilbake, og gir teamet mulighet til å reflektere over hvor effektivt arbeidet har vært i den siste perioden og identifisere muligheter for forbedringer.
8. Hvordan bør styringsgrupper tilpasse seg smidige prosjekter?
Som alle prosjekter, har også smidige PRINCE2-prosjekter et prosjektstyre, ofte referert til som en styringsgruppe. Forskjellen mellom en tradisjonell styringsgruppe og en smidig styringsgruppe ligger i arbeidsmetodene.
9. Roller og ansvar i Scrum
Scrum er en av de populære metodene innenfor smidig utvikling som ofte benyttes i programvareprosjekter. Dette rammeverket er enkelt og effektivt for å strukturere teamarbeid og forbedre produktiviteten samt kvaliteten på arbeidet.
I dette blogginnlegget ser vi på de ulike rollene og ansvarsområdene i et Scrum-team.
10. Hva er Half Double?
Half Double er en hybrid prosjektledelsesmetode som legger vekt på den verdien prosjektet genererer, og ikke bare selve leveransen. Navnet gjenspeiler målet om å redusere tiden det tar å skape verdi ved å frigjøre deler av løsningen så raskt som mulig, altså å «doble effekten på halvparten av tiden».