De 10 mest leste blogginnleggene denne våren

Kompetanseutvikling

6 min. lesning

Denne våren har vi sett at et bredt spekter av temaer har vekket stor interesse blant våre lesere. Våre blogginnlegg har dekket alt fra dypdykk i konkrete smidige metoder og AI-implementering til ledelse og kommunikasjon. Vi har delt innsikt og praktiske råd som forhåpentligvis har vært både nyttige og inspirerende

Her er de 10 mest leste blogginnleggene denne våren. God lesing!

1. Dunning-Kruger-effekten og implementering av AI

AI er nå mer enn bare en mulighet; det er en nødvendighet for fremtidig konkurransekraft. Men jakten på AI-teknologier kan føre til kognitive skjevheter som Dunning-Kruger-effekten, hvor vi overvurderer vår egen kunnskap. Dette kan skape overdreven selvtillit om hva AI-verktøy kan bety for virksomheten, uten å vurdere de langsiktige implikasjonene for forretningsmodellen, tjenestene og kompetansen i bedriften.

I dette blogginnlegget kan du lese mer om Dunning-Kruger-effekten og implementering av AI.

2. Hva kjennetegner en god Agile Coach, og hva må man passe seg for?

En dyktig Agile Coach er essensiell for å sikre at organisasjoner oppnår kontinuerlig forbedring og en smidig arbeidsmetode. Denne rollen krever imidlertid mye av personen som tar på seg en slik rolle.

I dette blogginnlegget ser vi på hva som kjennetegner en god Agile Coach og hvilke fallgruver man bør unngå.

3. Hva er Kanban?

Ordet "Kanban" stammer fra det japanske uttrykket for "kort". Denne metoden kan spores tilbake til 1940-tallets Toyota-fabrikker, der produksjonsteam brukte kort for å indikere behovet for reservedeler fra forskjellige deler av produksjonslinjen. Toyota vektla allerede på den tiden effektivisering som en nøkkelverdi. Det som i dag er kjent som Lean, har sin opprinnelse i Toyotas metoder. Kanban kan sees på som en form for Lean-praksis, spesielt innen programvareutvikling.

I dette blogginnlegget ser vi nærmere på de seks grunnleggende elementene i Kanban og undersøker hvordan Kanban skiller seg fra Scrum.

4. 3 prinsipper og praktiske tips for en vellykket fasilitering av en dagssamling

Det å tilrettelegge og fasilitere seminarer for store grupper gir muligheter for god kommunikasjon, læring og utvikling for mange mennesker på en gang. Gjennom samarbeid med dyktige fasilitatorer og egne erfaringer har vi lært noe om hva som har god effekt.

I dette blogginnlegget anbefaler vi noen prinsipper og viser anvendelse av dem i en konkret case som vi håper kan inspirere.


Hold deg oppdatert på hva som skjer i smidigverden - abonner på smidigbloggen.


5. Hvordan kan du som leder skape bedre resultater gjennom høyt motiverte team?

Initiativer i næringslivet begynner ofte med en visjon, en strategi, tilgjengelig kapital og riktig kompetanse, men uten motivasjon vil mange prosjekter ikke komme i gang. Motivasjon er nødvendig for å starte nye tiltak og realisere ideer, og den bidrar til at medarbeidere holder ut og skaper verdi til tross for usikkerheter. Det er én ting å være motivert selv, men å få et team til å jobbe mot et felles mål er en lederoppgave. Å sikre at medarbeidere er motiverte og presterer godt er avgjørende.

I dette blogginnlegget utforsker vi hvordan ledere kan oppnå bedre resultater med motiverte team.

6. 5 måter å kommunisere mål med IT-omstillingen til ansatte

Å lede en organisasjon gjennom IT-omstillinger krever mer enn bare teknisk ekspertise.

I dette blogginnlegget utforsker vi hvordan man kan formidle mål og strategier på en måte som engasjerer alle i organisasjonen, fra toppledelsen til hver enkelt medarbeider. Vi diskuterer blindsoner i kommunikasjon, viktigheten av å forstå hverandres perspektiver og tilbyr praktiske tips for hvordan du kan være en bedre historieforteller og veileder gjennom omstillingsprosessen.

7. Derfor bør du alltid gjennomføre en retrospektiv

Flere smidige rammeverk vektlegger kontinuerlig forbedring, som er både en tankegang og en metode for å øke kvaliteten og resultatene. En teknikk som fremmer dette, er retrospektiv. Retrospektiv innebærer å se tilbake, og gir teamet mulighet til å reflektere over hvor effektivt arbeidet har vært i den siste perioden og identifisere muligheter for forbedringer.

I dette blogginnlegget går vi nærmere inn på hvordan en retrospektiv bør gjennomføres og noen fallgruver som det er lurt å tenke over for å lykkes.

8. Hvordan bør styringsgrupper tilpasse seg smidige prosjekter?

Som alle prosjekter, har også smidige PRINCE2-prosjekter et prosjektstyre, ofte referert til som en styringsgruppe. Forskjellen mellom en tradisjonell styringsgruppe og en smidig styringsgruppe ligger i arbeidsmetodene.

I dette blogginnlegget skal vi se på tre områder hvor styringsgruppen må operere annerledes i smidige prosjekter.

9. Roller og ansvar i Scrum

Scrum er en av de populære metodene innenfor smidig utvikling som ofte benyttes i programvareprosjekter. Dette rammeverket er enkelt og effektivt for å strukturere teamarbeid og forbedre produktiviteten samt kvaliteten på arbeidet.

I dette blogginnlegget ser vi på de ulike rollene og ansvarsområdene i et Scrum-team.

10. Hva er Half Double?

Half Double er en hybrid prosjektledelsesmetode som legger vekt på den verdien prosjektet genererer, og ikke bare selve leveransen. Navnet gjenspeiler målet om å redusere tiden det tar å skape verdi ved å frigjøre deler av løsningen så raskt som mulig, altså å «doble effekten på halvparten av tiden».

I dette blogginnlegget kan du lære mer om hva Half Double innebærer og hvorfor det kan være fordelaktig å bruke denne metoden i dine prosjekter.

New Call-to-action


Christine jobber som Product Marketing og Growth Manager i Metier og har tidligere jobbet som journalist i USA. Hun er ansvarlig for at vi produserer nyttig informasjon og fagstoff relatert til prosjektledelse, smidig og digitalisering. Christine har studert media og kommunikasjon på University of South Florida, er sertifisert i PRINCE2 Foundation og ScrumMaster og har en diplomgrad i prosjektledelse fra SKEMA Business School.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Bruk smidige metoder for å forbedre trivselen i teamet

Mange virksomheter er organisert i mindre, tverrfaglige team som har ansvar for både utvikling og drift. Disse teamene har frihet til å ta beslutninger innenfor sitt område. Dette eierskapet gir teamet mulighet til å være kreative og finne ut av hvordan de best kan oppnå mål for sitt produkt. Med eierskap og beslutningsmyndighet følger også et ansvar for å levere. Det kan for mange i teamet oppleves som et stort ansvar, og press for å optimalisere fart, flyt og gi verdi til virksomheten og brukere kan føre til usunt stress for mange. Smidige metoder kan spille en betydelig rolle i å fremme et sunt og produktivt arbeidsmiljø i team. Her er 6 metoder og prinsipper det lønner seg å være bevisst på.

3 prinsipper og praktiske tips for en vellykket fasilitering av dagssamling

Den vanlige måten å arrangere større seminarer på er å samle en mengde mennesker i en sal, ha et program med en rekke presentasjoner, ha pauser innimellom og forhåpentlig vis en god lunsj. Det er kanskje noen spørsmål underveis og hyggelig prat med en kollega eller fem når det er tid. Slike opplegg kan fungere bra, men det er krevende for publikum å kun sitte passivt og lytte lenge. Det er så lett å miste tråden når det vibrerer i telefonen eller det er en e-post du bare må sende. Kunne seminaret bli gjennomført på en helt annen måte? Kunne vi bruke selve rommet til noe annet enn kino-oppsett på stolene? Kunne vi bruke veggene? Kunne vi få mer variasjon og deltagelse, kanskje få tilbakemeldinger, vurderinger og synspunkter fra deltagerne? Jeg har gjennomført en del seminarer med et helt annet fasilitert opplegg. Her følger noen prinsipper og en konkret case som jeg håper kan inspirere.

Det er alltid behov for mer kompetanse i en IT-omstilling

Det er alltid behov for mer kompetanse i en IT-omstilling – og det er umulig å vite hva som trengs på forhånd. I de omstillingene med IT som jeg har vært med på, har det vært en kontinuerlig mangel på kompetanse. Det gjelder mange sider av omstillingen, enten det er teknologi, støtteverktøy, gevinster, arbeidsprosesser og -metoder, kultur, tjenesteinnhold, organisering eller ledelse. Da jeg oppdaget kompetansemangelen opplevdes det som om det var noe feil eller mislykket med omstillingen. Kom det fra forberedelsene, planleggingen eller gjennomføringen? Var kilden til problemet manglende kompetansebudsjetter, kompetanse hos lederne eller var det noe helt annet som spilte inn? Jeg kom frem til at svaret var ganske sammensatt. Her deler jeg noen vurderinger og forslag til hvordan utfordringen kan håndteres.