En kompetent Agile Coach spiller en avgjørende rolle i å sikre at organisasjoner oppnår kontinuerlig forbedring og en smidig tilnærming. Likevel krever denne rollen mye av personen som har den.
I dette blogginnlegget vil vi utforske egenskapene til en god Agile Coach, og hvilke fallgruver man må passe seg for.
Egenskaper ved en god Agile Coach
Det er mulig å identifisere flere viktige egenskaper som kjennetegner en dyktig Agile Coach. Den mest avgjørende egenskapen er en generell forståelse av mennesket – hvordan vi tenker, løser problemer, reagerer på endring og samarbeider. Psykologi utgjør ofte en vesentlig interesse for mange Agile Coacher.
Tre hovedområder skiller seg ut når det gjelder egenskaper som kjennetegner en god Agile Coach:
1. Forståelse av menneskers reaksjoner og følelser i forbindelse med endring
Dette innebærer å hjelpe enkeltpersoner med å føle seg komfortable med endringen og oppnå eierskap over den. Håndtering av motstand mot endring og identifisering av måter å overvinne dette på, er oppgaver som jevnlig oppstår.
2. Konfliktløsning
En Agile Coach må kunne håndtere konflikter mellom for eksempel teammedlemmer og ledelse. Dette kan innebære å bringe mennesker sammen eller fungere som en fasilitator. Det er avgjørende å lære teamet, enkeltpersoner og ledere i organisasjonen å forstå konflikter og hvordan man kan føre en konstruktiv dialog, selv når meninger divergerer.
3. Samarbeid
En Agile Coach må fokusere på samarbeidet mellom personer og team, samt på kontinuerlige forbedringer. Dette innebærer å bringe mennesker sammen og sikre at de har forutsetningene for å samarbeide. Introduksjon av verktøy og teknikker, oppmuntring av samspill i organisasjonen og å utforske årsakene til manglende samarbeid er alle aspekter av denne egenskapen.
Noen fallgruver å passe seg for
Det er også noen vanlige fallgruver en Agile Coach kan gå i.
Den viktigste å passe seg for er å gjøre store forandringer med en gang. Det største problemet med dette er å få folk til å føle at ingenting de gjorde før var bra. Dette kan føre til at forandringen leder til mer motstand og gjør det vanskeligere å komme til målet. Det er viktigere å gjøre små endringer som lykkes over tid enn å forandre alt på en gang.
Å “implementere” smidig, men ikke å tenke eller være smidig er et kjent problem. Du har muligens sett dette selv i selskaper som presser inn Scrum. De adopterer rollene og lærer seremoniene, og så tror at jobben er gjort. Flere team begynner å bruke metodikken, men likevel endres svært lite. Grunnen er fordi ingen har lært hvordan de kan endre tenkemåten og gjøre tilpasningene som er nødvendig. De har regler og instruksjoner de følger uten å ta innover seg hvorfor de skal gjøre dette. Det er viktigere å fokusere på verdier og prinsipper for å skape verdi. En Agile Coach kan bidra til å få ting til å gli og sette det i system. Dette innebærer å jobbe sammen over lang tid og trene sammen hver dag.
Drive-by Agile Coaching er det neste du bør unngå. En Agile Coach kommer med forslag eller forteller teamet hva de skal gjøre, uten å ha fått tid til å analysere situasjonen. Det er mulig at teamet går i feil retning. Agile Coachen trekker seg deretter ut, og går videre til andre team.
Den siste å være oppmerksom på er dersom en Agile Coach opptrer som en leder eller prosjektleder. En leder står hierarkisk over teammedlemmene, og det blir en annen dynamikk i relasjonen. En Agile Coach er sidestilt teammedlemmene. Teamet trenger derfor ikke å lytte. En Agile Coach får autoritet gjennom innflytelse, kunnskap og ved å bygge sterke relasjoner. Målet er å hjelpe teamet til å jobbe godt sammen i et tempo bestemt av teamet.
Et praktisk eksempel
I team som jobber sammen over lang tid, kan det fort oppstå gnisninger mellom teammedlemmene som hindrer fremdrift og effektivitet. Enten mellom enkeltpersoner og ScrumMaster, eller innad i teamet. I slike situasjoner er det nyttig at en person utenfra, som kjenner den smidige metodikken, kommer inn som en nøytral person uten historikk med noen. Fremgangsmetoden som kan brukes er først å innta observatørollen, for å gjøre en analyse av utfordringen. Deretter i fasilitatorrollen for å løse konflikten, enten i form av intervjuer, gruppesamtaler og lignende.
Dette er et enkelt eksempel på hvordan en Agile Coach jobber. For en utenforstående er dette enkle analyser og oppgaver som “alle” kan gjøre, men erfaring viser at dette arbeidet er en blanding av psykologi, kunnskap og relasjonsbygging som krever at du forstår menneskelige interaksjoner. Dette er jobben til en Agile Coach.
LES OGSÅ: Hva gjør en Agile Coach? – hvor du kan lese mer om rollene en Agile Coach kan ta