De 10 mest leste blogginnleggene i 2023

Kompetanseutvikling

7 min. lesning

Nok et år er over, og som vanlig tar vi et lite tilbakeblikk på fjoråret og presenterer de blogginnleggene som skapte mest interesse blant våre lesere. Det kommer ikke som noen overraskelse at temaer som kunstig intelligens, Scrum, Kanban og Lean rangerer høyt på listen.

Nedenfor finner du vår 10 på topp liste. Vi håper du finner noe interessant å lese, og at du kanskje til og med vil dele noen av blogginnleggene med andre. Riktig god lesning!

1. Hva er Kanban

Begrepet "Kanban" har sin opprinnelse i det japanske ordet for "kort". Metoden har røtter tilbake til 1940-tallets Toyota-fabrikker, der produksjonsteamene benyttet kort for å signalisere behov for reservedeler fra ulike grener av produksjonslinjen. Allerede den gangen prioriterte Toyota effektivisering som en sentral verdi.

Det vi i dag kjenner som Lean, har sine røtter i Toyotas tilnærming. Kanban kan betraktes som en form for Lean-metode, spesielt innen programvareutvikling.

I dette blogginnlegget tar en nærmere titt på de seks byggeblokkene i Kanban og utforsker hvordan Kanban skiller seg fra Scrum.

2. ChatGPT - en game changer

ChatGPT har virkelig skapt en bølge av entusiasme og fått utrolig mange brukere på rekordtid. Den raske utviklingen av kunstig intelligens åpner opp for helt nye og ukjente muligheter innen automatisering og funksjonalitet.

I dette blogginnlegget tar vi en nærmere kikk på ChatGPT og undersøker hva som gjør den unik i forhold til andre verktøy, samt utforsker de potensielle fremtidige mulighetene den kan bringe med seg.


Hold deg oppdatert på hva som skjer i smidigverden - abonner på smidigbloggen.


3. Scrum - et enkelt rammeverk for komplekst arbeid

Scrum er en smidig metodikk som er utviklet for å takle komplekse arbeidsoppgaver. Den er ikke ment for å være en universalløsning, men snarere et verktøy designet for å håndtere usikkerhet og endring i prosjekter.

I dette blogginnlegget utforsker vi hva Scrum innebærer, identifiserer hvilke roller som utgjør et Scrum-team, og undersøker situasjonene der rammeverket passer best. 

4. OKR - hva er det og hvordan brukes metoden

Når vi sjonglerer mange oppgaver samtidig, kan det være en utfordring å skille støy fra det som virkelig er verdifullt. Her kommer målstyringsmetoden OKR til unnsetning, og gir betydelig verdi. OKR står for "Objectives & Key Results", og blir brukt for å konkretisere og styre organisasjoner mot de mest kritiske elementene som vil hjelpe dem med å nå sine mål. Med fokus på praktiske og konkrete hovedmål, delmål og oppgaver.

I dette blogginnlegget tar vi for oss hva OKR er, hvordan du kan implementere det, og hvilke fordeler denne metoden kan gi.

5. Kan man være smidig i en tradisjonelt styrt organisasjon?

Tradisjonelle organisasjoner har historisk sett etterstrebet effektivitet i relativt stabile og forutsigbare omgivelser. I motsetning til dette, søker smidige organisasjoner effektivitet i det dynamiske og uforutsigbare ved å være fleksible og tilpasningsdyktige. Men er det egentlig en fundamental motsetning mellom disse tilnærmingene? Og hvilke utfordringer kan oppstå hvis man ikke finner en enhetlig tilnærming som passer for organisasjonen?

I dette blogginnlegget dykker vi ned i dynamikken mellom smidige og tradisjonelt styrt organisasjonsstruktur, og utforsker hvordan de kan samarbeide eller kollidere i ulike kontekster.

6. Hva er forskjellen på Scrumleder og produkteier?

Lurer du på hva som skiller en Scrum-leder (ScrumMaster) fra en Scrum-produkteier (Scrum Product Owner)? Kanskje er du nysgjerrig på hva Scrum innebærer og hvordan det kan implementeres i din arbeidssituasjon?

I dette blogginnlegget forsøker vi å avklare rollene til Scrum-lederen og Scrum-produkteieren, og utforske både likheter og forskjeller mellom dem.

7. Er det lean eller prosjektledelse?

I løpet av det siste tiåret har lean vært et dominerende tema i prosjektverdenen. I Norge ble dette særlig tydelig etter utgivelsen av Niklas Modigs bok "Dette er lean" i januar 2015. Noen har betraktet dette som et paradigmeskifte innen prosjektledelse, mens andre ser på det som velkjent terreng.

I dette blogginnlegget ser vi nærmere på dynamikken mellom lean og prosjektledelse.

8. 5 steg for utvikling av AI-strategi

Å utvikle egne AI-modeller er en ressurskrevende prosess som ofte er økonomisk utilgjengelig for de fleste. Til tross for dette vil implementeringen av AI-verktøy og maskinlæring bidra til å akselerere digitaliseringsarbeidet for organisasjoner med ordinære forretningsprosesser innen vare- og tjenesteproduksjon, salg, markedsføring, HR, analyse, finans og regnskap. I tillegg blir det lansert et betydelig antall AI-verktøy hver uke, og det reiser spørsmålet: Hvordan velger man riktig? Hvordan kan man maksimere nytten?

I dette blogginnlegget utforsker vi Metiers 5-stegs modell for å komme i gang, og gir innsikt i hvordan organisasjoner kan navigere i jungelen av tilgjengelige AI-verktøy og utnytte de unike mulighetene de bringer.

9. Tips til mer effektive presentasjoner for deg som jobber i smidig team

Smidige metoder er stadig i vinden, og det er ikke overraskende med tanke på potensialet innen effektivisering av prosjektstyring og teamarbeid. Metoder som Scrum eller Kanban legger vekt på fleksibilitet, samarbeid og kontinuerlig forbedring. I denne sammenhengen spiller gode presentasjoner en vesentlig rolle. En velutført presentasjon kan støtte opp under de smidige prinsippene og legge til rette for effektiv kommunikasjon både internt i teamet og med interessenter.


I dette blogginnlegget gir vi deg noen nyttige tips for å forbedre presentasjonene du utarbeider når du arbeider i team som følger smidige metoder.

10. Kan bærekraftig utvikling være lønnsom?

Ifølge forskningen til Rebecca M. Henderson, professor ved Harvard Business School og ekspert på storskala endring, er det tydelige bevis på at bærekraft faktisk kan være lønnsomt. På et webinar i regi av Oslo Business Forum delte hun sitt engasjement for formålsdrevet kapitalisme og hvordan bedriftsledere på alle nivåer kan bidra til å omstille eksisterende virksomheter for å møte utfordringene i det grønne skiftet.

Funnene og refleksjonene til denne amerikanske akademikeren gir håp og optimisme. Bedriftsledere har potensial til å oppnå både lønnsomhet for sin virksomhet og positive bidrag til samfunnet og klimaet.

I dette blogginnlegget forsøker vi å vise at det grønne skiftet ikke bare er bra for miljøet, men også kan være lønnsomt for deg som leder.

New Call-to-action


Christine jobber som Product Marketing og Growth Manager i Metier og har tidligere jobbet som journalist i USA. Hun er ansvarlig for at vi produserer nyttig informasjon og fagstoff relatert til prosjektledelse, smidig og digitalisering. Christine har studert media og kommunikasjon på University of South Florida, er sertifisert i PRINCE2 Foundation og ScrumMaster og har en diplomgrad i prosjektledelse fra SKEMA Business School.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Det er alltid behov for mer kompetanse i en IT-omstilling

Det er alltid behov for mer kompetanse i en IT-omstilling – og det er umulig å vite hva som trengs på forhånd. I de omstillingene med IT som jeg har vært med på, har det vært en kontinuerlig mangel på kompetanse. Det gjelder mange sider av omstillingen, enten det er teknologi, støtteverktøy, gevinster, arbeidsprosesser og -metoder, kultur, tjenesteinnhold, organisering eller ledelse. Da jeg oppdaget kompetansemangelen opplevdes det som om det var noe feil eller mislykket med omstillingen. Kom det fra forberedelsene, planleggingen eller gjennomføringen? Var kilden til problemet manglende kompetansebudsjetter, kompetanse hos lederne eller var det noe helt annet som spilte inn? Jeg kom frem til at svaret var ganske sammensatt. Her deler jeg noen vurderinger og forslag til hvordan utfordringen kan håndteres.

Hva tar vi med oss fra Oslo Business Forum 2023?

Etter to inspirerende dager på Oslo Business Forum, sitter vi igjen med mye inspirasjon, nye ideer og perspektiver. Verdenskjente talere har delt sine refleksjoner av hva det betyr å «Thrive in Chaos» - som var årets tema. Her er noen av våre hovedinntrykk fra disse to dagene, og til slutt, noen tanker og refleksjoner vi gjør oss. Vi har vært innom mange spennende og store temaer som AI, klimaendringer, ledelse, teamarbeid, innovasjon, disrupsjon, bærekraft og hvordan vi kan gjenoppfinne kapitalismen i en verden som brenner. Ikke små temaer som lar seg løse på en dag, men vi sitter allikevel igjen med en følelse av optimisme. Selv om kaos kan være skummelt, så kan det også by på muligheter.

Tips til mer effektive presentasjoner for deg som jobber i smidig team

Smidige metoder har blitt stadig mer populære. Det er ikke rart, for de er effektive for prosjektstyring og teamarbeid. Smidige metoder, som Scrum eller Kanban, legger vekt på fleksibilitet, samarbeid og kontinuerlig forbedring. I denne konteksten kan gode presentasjoner spille en viktig rolle. En god presentasjon kan støtte smidige prinsipper og fasilitere kommunikasjonen innad i teamet og med interessenter. I dette blogginnlegget gir vi deg noen tips for å forbedre presentasjoner du lager når du jobber i team som følger smidige metoder.