Tips til mer effektive presentasjoner for deg som jobber i smidig team

Kompetanseutvikling Samhandling og teamarbeid

5 min. lesning

Smidige metoder har blitt stadig mer populære. Det er ikke rart, for de er effektive for prosjektstyring og teamarbeid. Smidige metoder, som Scrum eller Kanban, legger vekt på fleksibilitet, samarbeid og kontinuerlig forbedring. I denne konteksten kan gode presentasjoner spille en viktig rolle. En god presentasjon kan støtte smidige prinsipper og fasilitere kommunikasjonen innad i teamet og med interessenter.

I dette blogginnlegget gir vi deg noen tips for å forbedre presentasjoner du lager når du jobber i team som følger smidige metoder.

Gode presentasjoner kan gjøre det enklere å jobbe smidig

Gode presentasjoner gjør det mulig å dele informasjon, fremgang og utfordringer på en tydelig og engasjerende måte. For eksempel kan en sprint review-presentasjon i Scrum gi teamet og interessentene en oversikt over hva som ble oppnådd i sprinten, hvilke utfordringer dere møtte på, og hvilke funksjoner som ble fullført.

Videre kan gode presentasjoner bidra til kontinuerlig forbedring og læring, som ved retrospektive presentasjoner. Flere slike retrospektive presentasjoner kan skape dialog som over tid kan bidra til å oppnå kontinuerlig forbedring.

I smidige metoder er det ofte viktig å vise frem faktisk funksjonalitet og resultater så tidlig som mulig. I en presentasjon kan du bruke demonstrasjoner, prototyper eller eksempler for å vise frem fremdrift og oppnådde milepæler. Dette skaper tillit og sikrer at interessenter og teammedlemmer har en klar forståelse av hva som er oppnådd.

Det kanskje viktigste for å lykkes med smidige metoder er kommunikasjon og samarbeid, og gode presentasjoner kan være et verdifullt verktøy for å oppnå dette. En presentasjon kan hjelpe teamet med å være synkronisert, gi og motta tilbakemeldinger, og sikre at alle har en felles forståelse av prosjektets eller initiativets status og mål. Klare, engasjerende og relevante presentasjoner kan gjøre smidige team sterke.

Her får du 6 tips til mer effektive presentasjoner for deg som jobber i et smidig team.


Hold deg oppdatert på hva som skjer i smidigverden - abonner på smidigbloggen.


1. Ha fokus på målet og tenk på målgruppen din

Når du starter på en presentasjon bør du begynne med å bestemme for deg selv hva du skal oppnå, hva du skal si, rekkefølgen du skal si det i og hvordan du skal si det. Under får du noen konkrete tips om akkurat dette.

Du må også ha et bevisst forhold til hvem du skal henvende deg til med presentasjonen. Tilpass presentasjonen til publikummet ditt. Tenk på hvilken informasjon som er mest relevant og verdifull for dem, og tilpass presentasjonen og språket deretter. Dette viser respekt for publikums behov og hjelper deg med å formidle budskapet på en mer effektiv måte.

2. Mer enn bare PowerPoint

Det er lett å tenke at presentasjoner er lik PowerPoint. Det trenger det ikke være. Et manus med en tale er en presentasjon. En innledning etterfulgt av en ordsky, quiz eller bare bilder er også en presentasjon. Andre verktøy, som Prezi eller den AI-drevne Tome er alternativer til PowerPoint, om du vil teste noe nytt i ditt smidige team.

3. Gjør det oversiktlig

Lag en god struktur. Et tips her er å tenke på hva du jobber med nå, hva skal du jobbe med fremover, hvilke hindringer har du møtt på og hvordan passer elementet ditt inn i produktkøen.

Forsøk gjerne å holde deg til korte, punktvise meldinger for å holde oppmerksomheten til teamet du snakker til.

I stedet for lange og formelle presentasjoner med mye tekst, kan du gjerne presentere hyppigere med mindre informasjon. Dette gjør det lettere å tilpasse seg endringer og gjøre justeringer underveis. Korte presentasjoner gir også rom for kontinuerlig tilbakemelding og refleksjon, og bidrar til å opprettholde moment og fokus.

4. Vinneroppskrift: Visuelt er godt

Uansett format er det viktig med en visuell og oversiktlig presentasjon.

Bruk visuelle hjelpemidler, som bilder, diagrammer eller grafer, for å gjøre presentasjonen mer engasjerende og lett å forstå. «Infographics» kan også være gode for å illustrere ditt budskap. Det finnes masse slike du kan få tilgang til gratis på nett, eller kanskje merkevaren du jobber for har sine egne?

Bruk bilder som understøtter budskapet, da hjelper du den du henvender deg til med å huske bedre.

5. Fortell en historie

Har du sett produktlanseringene til Steve Jobs?

Den lange mannen i den sorte, høyhalsede genseren forteller en historie på scenen. Ja, han snakker om features, vekt og størrelse på Apples iPhone, men historiene han forteller gjør at tilhørerne kan føle på kroppen hvordan det er å eie en slik telefon. Han vekker følelser, på en måte som «features-prat» aldri kan.

I et smidig team som i stor grad skal være autonome, så er motivasjon viktig. Da kan evnen til å inspirere teamet være en nøkkel til å lykkes. Hvis vi bygger på det som ble nevnt over, så kan man benytte konkrete verktøy som personlige anekdoter, mediaoppslag, historier, tegneserier, bilder og grafer for å inspirere og motivere dine teammedlemmer.

Hvis du demonstrerer din produksjon for teamet kan du forsøke å relatere storylinen din til produktkøen din, og hvordan det du snakker om relaterer seg til helheten i initiativet.

6. Involvering – slik gjør du det

Oppmuntre til dialog og samarbeid ved å inkludere øyeblikkelige diskusjoner, spørsmål og tilbakemeldinger fra tilhørerne. Dette bidrar til å skape et miljø for aktiv deltakelse og engasjement, og fremmer smidig samarbeid og kunnskapsdeling.

Det kan dog være vanskelig å få Ola Nordman i tale. Bruk oppgaver, diskusjoner, håndsopprekning eller mindre grupper for å folk med.

Å få folk til å le er også å skape interaksjon. Tør du å prøve?

Ved å ta i bruk disse presentasjonsteknikkene kan smidige team styrke kommunikasjonen, samarbeidet og engasjementet i prosjektet eller initiativet. Gjennom en god presentasjonsteknikk kan man sikre at budskapet når frem på en klar og effektiv måte, og bidra til suksessen.

New Call-to-action


Charlotte er Marketing Director i Metier. Hun sørger for at verden får vite om de spennende prosjektene som gjennomføres, og verdiene som skapes i organisasjonen. Hun er siviløkonom med master i strategi og ledelse, og har siden studietiden jobbet med event og markedsføring. Trives best i urbane strøk med en stor kopp kaffe, helst i godt selskap.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Hva tar vi med oss fra Oslo Business Forum 2023?

Etter to inspirerende dager på Oslo Business Forum, sitter vi igjen med mye inspirasjon, nye ideer og perspektiver. Verdenskjente talere har delt sine refleksjoner av hva det betyr å «Thrive in Chaos» - som var årets tema. Her er noen av våre hovedinntrykk fra disse to dagene, og til slutt, noen tanker og refleksjoner vi gjør oss. Vi har vært innom mange spennende og store temaer som AI, klimaendringer, ledelse, teamarbeid, innovasjon, disrupsjon, bærekraft og hvordan vi kan gjenoppfinne kapitalismen i en verden som brenner. Ikke små temaer som lar seg løse på en dag, men vi sitter allikevel igjen med en følelse av optimisme. Selv om kaos kan være skummelt, så kan det også by på muligheter.

De 10 mest leste blogginnleggene dette halvåret

Hvert halvår er det spennende å dykke ned i statistikken og analysere hva som har fanget interessen til våre lesere. Vi får et innblikk i hva folk virkelig bryr seg om og hva de ønsker å fordype seg i. Det er ikke overraskende at temaer som AI-teknologi, Scrum og ulike smidige metoder troner øverst på listen denne gangen. Her finner du de mest leste blogginnleggene. God lesing!

Hva kan du som leder gjøre for å få mer klarhet i en uforutsigbar verden?

«Ny dag, nye muligheter,» sier ordtaket. En dag tidlig i januar, forplikter jeg meg, som mange andre, helt frivillig til noen nyttårsforsetter. På mange måter kan man sammenligne nyttårsforsettene med forretningsmål som virksomheter setter opp hvert år. De tar utgangspunkt i en langsiktig visjon og en strategi som gir både mening og retning for virksomhetene og deres medarbeidere. Verdiskapningen i løpet av året skal skje målrettet på en organisert og strukturert måte, for å være mest mulig kostnadseffektivt. Konkrete forretningsmål bidrar til nettopp det. Men forskjellen ligger nok i det at jeg med mine nyttårsforsetter har en god anelse om at mine forsetter setter meg på riktig kurs. Som leder - hvordan kan man være sikker på at kursen man velger er riktig?