Innføring av e-helse - hvordan lykkes bedre med å hente ut gevinstene?

Gevinstplanlegging og -realisering Endringsledelse og transformasjon

6 min. lesning

I 2030 vil det være flere eldre enn barn i Norge. Økningen i antall eldre og mangelen på helsepersonell gjør digitalisering av helse- og omsorgstjenestene til et viktig virkemiddel for å møte disse utfordringene.

I Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024–2027 er ny strategi for digitalisering av helse- og omsorgstjenestene ett av hovedgrepene for raskere gjennomføring og realisering av nytte (Meld. St. 9).

Gode e-helseløsninger vil bidra til mer tid til pasienten, tjenester som gis på nye måter, og til at pasienter og brukere kan delta og bidra mer i egen behandling. Dette fordrer hensiktsmessig implementering og bruk i et samarbeid mellom helsepersonell, pasienter, og pårørende.

Nytten og behovet for digitalisering er udiskutabel, men hvorfor er det da så vanskelig å beregne gevinstene og realisere dem? Hvilke forutsetninger må være på plass for å hente ut gevinstene, og hvorfor mangler vi ofte målinger av bruk og nytte?

Definisjonen av gevinster og gevinstrealisering

Så hva handler det om når vi snakker om gevinster og gevinstrealisering, eller «…hente ut gevinstene?»

Gevinstene ved digitalisering av helse- og omsorgstjenester vil ha ulike nyttevirkninger for pasienten, pårørende, helsefaglig personell og myndigheter – men i sum handler det om mer tid til pasienten, at tjenester kan gis på nye måter, samt at pasienter og brukere kan delta og bidra mer i egen behandling og ofte også selv spare tid.

Gevinster er nyttevirkninger, fordeler eller positive effekter som forventes oppnådd ved et prosjekt eller tiltak. Gevinster er ønskede og planlagte, og helst forhåndsdefinerte, men kan også oppstå som ikke-planlagte virkninger underveis og i etterkant av prosjekter. (Kilde: Helsedirektoratet)

Gevinstrealisering innebærer å planlegge og organisere med tanke på å hente ut gevinster av et tiltak, og å følge opp disse gevinstene slik at de faktisk blir realisert. (Kilde: DFØ)

Metier har bred erfaring i å bistå virksomheter i deres arbeid med gevinstplaner, gevinstkart og gevinstrealisering.

Les mer om dette her: Sjekkliste: Dette må du kunne om gevinstrealisering og Hva er gevinstrealisering og hvordan lykkes du?

Våre erfaringer og vår anbefalte metodiske tilnærming til temaet er de samme som fremkommer i Helsedirektorates egne rapporter:

En vellykket gevinstrealisering har ingen snarveier, men krever grundig arbeid med kartlegging, planlegging og oppfølging av gevinster. (Kilde: Første gevinstrealiseringsrapport med anbefalinger, Helsedirektoratet)


Metier med samarbeidspartnere inviterer til debatt under Arendalsuka: Innføring  av e-helseløsninger - Hvordan lykkes bedre med å hente ut gevinstene?


Aktørbildet gjør kompleksiteten stor

Aktørbildet i helsesektoren er mangfoldig og uoversiktlig med ulike ansvar og rammebetingelser, fra offentlige virksomheter i stat og kommune, helsepersonell, akademia, forskning, det private næringsliv og pasientene og deres interessegrupper.

Gevinstrealiseringen av digitaliseringsinitiativene i sektoren krever endring av eksisterende prosesser, på tvers av aktørene i verdikjeden. De fleste ledere vet hvor krevende det er med endring og transformasjon «lokalt» i egen virksomhet. Faktorer for å lykkes i en slik kompleksitet krever solid evne til samarbeid og til å involvere, kommunisere, dele kunnskap og etablere forståelse (og respekt) for endringsprosesser og transformasjon.

Behovet for ledere med bred kompetanse beskrives også i rapporten «Hvordan drive gevinstrealisering av velferdsteknologi?» (KS FoU, 2023). Casestudien viser at ledere, i dette tilfellet kommunene, må ha kunnskap om, og beherske, et bredt sett av kompetanser. Eksempler er endringsledelse, tverrfaglighet og samskapning, helhetlig implementering og gevinstrealisering.

Studien er knyttet til Velferdsteknologi, men kompetansene som er listet opp er like relevante og vesentlige for ledere i hele verdikjeden.

Rapporten er publisert HER.

Vil du lese mer om endringsledelse, omstilling og transformasjon? Ta en titt på disse artiklene:

Lederkompetanse er en viktig faktor, men det pekes også på at det igangsettes for store og for mange initiativer på en og samme tid – og det i seg selv øker kompleksiteten. Det er flere som tar til orde for at det er brukt for mye ressurser på store planer, for lite på å prioritere de viktigste behovene brukerne har og for lite på å lage verktøy som vi trenger.

«Vi må lære å prioritere hardere og sørge for at kritisk funksjonalitet blir levert fortløpende.»

Prioriteringer kan også være krevende. Les mer om prioriteringer i et porteføljeperspektiv: Porteføljestyring - hvordan skille gull fra gråstein? 

Hvorfor er temaet viktig?

Samfunnsnytten ved å effektivisere helsetjenestene er stor og viktig. Likevel kan digitaliseringsinitiativer ofte ha et overveiende stort fokus på utviklingen av selve teknologien, og i for liten grad realiseringen av gevinstene. Det er derfor en viktig diskusjon om hvordan vi sikrer forståelse for hvordan løsningene tilfører verdi og hvordan vi henter ut disse. Løfter vi blikket handler dette om bedre liv og helse for innbyggere og understreker i seg selv viktighetene i å legge ned innsats og en plan for dette – som følges tett opp av ledere.

Ønsker du å høre hva aktørene selv mener? Møt oss på Arendalsuka!

Det finnes ikke ett enkelt svar på Hvordan lykkes bedre med å hente ut gevinstene? Metier med samarbeidspartnere har invitert sentrale aktører i helsesektoren til debatt og konstruktive diskusjoner om dette i Arendalsuka 2024 rundt temaet.

Les mer i programmet for Arendalsuka

New call-to-action


Monica jobber som salgsdirektør i Metier Digital, og har ansvar for salg- og forretningsutvikling for offentlig sektor. Hun har spesialkompetanse innen salg- og forretningsutvikling av konsulenttjenester og kompetanseutvikling, offentlige anskaffelser og kontraktsprosesser. Hun har utdannelse fra Norges Informasjonsteknologiske Høgskole (NITH) og Handelshøyskolen BI. Gjennom årene har hun hatt ansvar for våre leveranser til store virksomheter, både i privat og offentlig sektor. De senere årene har hun jobbet med virksomheter i helsesektoren, etater i Oslo kommune, DigDir i tillegg til Partneransvar for Politiet. Hun har gjennom disse kunderelasjonene opparbeidet god forståelse for virksomhetenes tjenester, samfunnsansvar, utfordringer, arbeidskultur og miljø. På fritiden har hun som regel mange jern i ilden og lever etter mottoet til Pippi: Det har jeg ikke gjort før, så det klarer jeg helt sikkert.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Hvordan oppnå samspill for optimal utstyrsutnyttelse og dataflyt i helsesektoren?

Byggeprosjektene, helseforetakene, IKT tjenesteleverandørene og Norsk helsenett samvirker i et økosystem. Tett samarbeid og håndtering av grensesnittene mellom sykehusene, IKT tjenesteleverandører, utstyrsleverandører og byggeprosjektene er viktig for å lykkes med å realisere verdien av utstyrets digitale potensial. Dette kommer pasientene, aktørene og samfunnet til gode. Dette var bakgrunnen for vårens Metierforum hvor overskriften var «Grensesnitt i Helse: samspill for optimal utstyrsutnyttelse og dataflyt.» Her er noe av det vi tar med oss fra dagen.

10 råd om realisering av gevinster i en smidig verden

Smidige metoder har ført til store endringer for hvordan prosjekter gjennomføres. Ofte blir ikke utviklingen lenger organisert som prosjekter. Når fossefallsmetoden ikke blir brukt, endres også metoden for gevinstrealisering. Smidig produktutvikling fokuserer på kontinuerlig verdiproduksjon i stedet for store utrullinger. Gevinster kan realiseres gradvis, og man kan tidlig se verdi av innsatsen. Men gevinstrealiseringen skjer sjelden av seg selv når ny funksjonalitet er satt i produksjon. Det krever målrettet arbeid og bevisst oppfølging fra ledere og gevinstansvarlige.   I dette blogginnlegget gir vi deg 10 råd om hvordan du lykkes med realisering av gevinster i en smidig verden.

Kunde-leverandørpartnerskap – illusjon eller mulighet?

I løpet av de senere år er det blitt stadig vanligere å prate om partnerskap som en effektiv samarbeidsform mellom kunde og leverandør. I prosjekter som gjennomføres i henhold til smidig metodikk kan denne leveranseformen være godt egnet siden den i større grad legger vekt på hva som skal oppnås med leveransen, altså resultatene og gevinstene, fremfor selve leveransen og hvordan leveransen skal gjennomføres. Slike partnerskap kan imidlertid være krevende. I dette innlegget vil vi derfor se på når denne leveranseformen er egnet og hva som kreves for at den skal fungere.