Kanban eller Scrum?

Scrum Kanban

3 min. lesning

I PRINCE2 beskrives prosessen «styre produktleveranser» som samhandlingen mellom prosjektleder og teamleder(e). Prosessen tar for seg prosjektet fra en teamleders perspektiv og skal sørge for at prosjektteamet har forståelse for hva som skal leveres innenfor de rammene som er definert for tid og kostnad. I smidige prosjekter ønsker man at selvorganiserte team skal gjennomføre leveransene.

De to mest populære smidige rammeverkene for selvorganiserte team er Scrum og Kanban. Begge metodene fokuserer på teamarbeid og kontinuerlig forbedring av teamet, men hvordan de strukturerer arbeidet er svært ulikt.

I dette blogginnlegget går vi igjennom forskjellen på Scrum og Kanban og i hvilke situasjoner de bør brukes.

Scrum

I Scrum fordeler man prosjektet opp i faste tidsperioder som kalles «sprinter» eller «iterasjoner». Disse har vanligvis en varighet på to til fire uker, og teamet gjennomfører en bestemt mengde arbeid innenfor hver sprint. For at sprintene skal gjennomføres best mulig gjennomfører teamet regelmessige møter. Disse møtene inkluderer planlegging av sprintene, prioritering av arbeid, statusrapportering, samt vurdering av hver sprint.

I et Scrum-prosjekt må man ha følgende ressurser dedikert til prosjektteamet:

  • Utviklere: Disse jobber tett sammen for å utvikle produktet og oppnå målene i hver sprint.
  • Scrum Master: Denne rollen fungerer som en coach som hjelper prosjektteamet med bruk av Scrum-metodikk, samt å utvikle seg over tid.
  • Produkteier: Denne rollen definerer prosjektmålene og tar viktige beslutninger, samt sikrer forståelse av brukersiden av prosjektet.

LES OGSÅ: Scrum - et enkelt rammeverk for komplekst arbeid

Kanban

I motsetning til Scrum, er Kanban en mer fleksibel tilnærming til et smidig rammeverk. Kanban fokuserer på å optimalisere arbeidsflyt og kontinuerlig forbedre prosesser, uten faste tidsrammer. Arbeidselementer leveres så snart de er ferdige, noe som gir en jevn strøm av leveranser.

I et Kanban-prosjekt setter teamet begrensninger på hvor mange aktiviteter som kan være i gang samtidig (Work In Progress limits) for å unngå overbelastning. I tillegg bruker teamet visuelle tavler (Kanban boards) til å spore og administrere arbeidet gjennom ulike stadier (f.eks To Do, In Progress, Done). Dette gir teamet mulighet til å prioritere arbeid og jevnlig evaluere prosessene sine, slik at flaskehalser og forbedringsområder identifiseres. Dermed kan arbeidsprosessene justeres for å bli mer effektiv.

LES OGSÅ: Hva er Kanban

Scrum eller Kanban?

Oppsummert passer Scrum best for prosjekter med klare mål og hvor det er behov for regelmessige leveranser innenfor faste tidsrammer. Dette er prosjekter som ofte krever samarbeid mellom forskjellige fagområder, og har behov for struktur og forutsigbarhet.

Kanban passer mer for prosjekter som krever kontinuerlig leveranse og hvor prioriteringer kan endre seg raskt. Dette kan eksempelvis være support- og vedlikeholdsprosjekter. Kanban kan derfor passe best for prosjekter som har behov for fleksibilitet eller for team som ønsker å forbedre eksisterende arbeidsprosesser.

Bli sertifisert ScumMaster med vårt to-dagers kurs


Lene jobber med virksomhetsutvikling innen prosjektbaserte industrivirksomheter. Hun har bakgrunn som sivilingeniør innen industriell økonomi og har prosjektledererfaring fra store offentlige byggeprosjekter. Lene er spesielt interessert i å hjelpe virksomheter med å utvikle seg gjennom å implementere smartere prosesser. Fritiden tilbringes helst på fjellet eller på reisefot til en spennende destinasjon.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

4 spørreteknikker for å forstå bedre og håndtere ubehagelige dialoger

Har du noen ganger i løpet av en dag tanker om, eller følelse av at du ikke forstår hva dine kollegaer, ledere, kunder eller brukere sier? Kanskje det var greit å forstå på et omtrentlig eller overordnet plan når du snakket med dem, men når du skulle bruke forståelsen til å løse en konkret arbeidsoppgave så kom alle spørsmålene og de forskjellige måtene å tolke utsagnene på. Kanskje du synes det var pinlig å spørre der og da eller du var redd for å fornærme vedkommende og skape en ubehagelig situasjon. Dette blogginnlegget gir deg litt teori og beskriver noen spørreteknikker som du kan bruke til å øke din forståelse og håndtere ubehagelige situasjoner.

Hva er forskjellen på Scrumleder og Produkteier?

Lurer du på hva forskjellen mellom Scrumleder (Scrum Master) og Scrum Produkteier (Scrum Product owner) er? Synes du det kan være vanskelig å skille mellom rollene? Kanskje er du nysgjerrig på hva Scrum er og hvordan du kan bruke det i din arbeidssituasjon? I dette blogginnlegget skal vi klargjøre de to rollene og utforske likheter og forskjeller mellom Scrumleder og Scrum Produkteier.

Hva er Kanban?

Kanban betyr "kort" på japansk. Metoden stammer fra 1940-tallets Toyota-fabrikker, der produksjonsteamene brukte kort til å signalisere behov om reservedeler fra andre grener av produksjonslinjen. Allerede den gang la Toyota stor vekt på effektivisering. Alt vi i dag kjenner som Lean, stammer fra Toyota. Kanban kan betegnes som en form for Lean-metode for programvareutvikling. I dette blogginnlegget ser vi nærmere på de seks byggeblokkene i Kanban og hvordan Kanban skiller seg fra Scrum.