Kanban betyr "kort" på japansk. Metoden stammer fra 1940-tallets Toyota-fabrikker, der produksjonsteamene brukte kort til å signalisere behov om reservedeler fra andre grener av produksjonslinjen. Allerede den gang la Toyota stor vekt på effektivisering.
Alt vi i dag kjenner som Lean, stammer fra Toyota. Kanban kan betegnes som en form for Lean-metode for programvareutvikling.
I dette blogginnlegget ser vi nærmere på de seks byggeblokkene i Kanban og hvordan Kanban skiller seg fra Scrum.
Kanban vant utbredelse i prosjektverdenen i årene etter 2000, da David J. Anderson eksperimenterte med ideer fra Lean-produksjon i sine programvareutviklingsteam.
LES OGSÅ: Dette er de smidige rammeverkene
Kanban er kjent for de karakteristiske tavlene vi ser hos mange team, men metoden omfatter mer enn det. Den har først og fremst som mål å legge til rette for kontinuerlige forbedringer gjennom etablerte prinsipper.
Kanban skiller seg fra Scrum på to vesentlige områder.
Det første er tilnærmingen til endringer. Ifølge Scrum skal tingene gjøres etter en etablert prosedyre. I Kanban begynner man der man er, og utvikler seg litt om gangen derfra.
Det andre er spørsmålet om tidshorisont.
I Scrum arbeider man innenfor avgrensede tidsbokser og korte sprinter, mens Kanban opererer med en kontinuerlig arbeidsflyt. Scrum bygger på etablerte prosesser og rollefordelinger som kan tas i bruk "out of the box" når man arbeider med planer, estimater og faser.
LES OGSÅ: Scrum - et enkelt rammeverk for komplekst arbeid
Kanban på sin side består av seks byggeblokker som hjelper teamet med å administrere oppgaver og optimalisere det løpende arbeidet.
Tavlen inndeles i kolonner som beskriver arbeidsprosessen (trinnene arbeidet flyter gjennom). Det kan for eksempel være Oppgaveliste, Definisjon, Analyse, Utvikling, Test og Godkjenning. Deretter noteres hver oppgave på en post-it-lapp, og alle lappene plasseres på tavlen for å visualisere prosessen.
Under finner du et eksempel på en Kanban-tavle fra Axelos:
I hver kolonne angis hvor mange aktiviteter man kan foreta samtidig. Eksempelvis kan hvert team velge å tillate to elementer om gangen i kategorien Definisjon.
Man måler det samlede tidsforbruket en oppgave krever fra start til slutt. Man avklarer også hvilken innsats som er nødvendig for at arbeidet skal skape verdi.
Hva gjør man når oppgaver blokkeres og man ikke kommer videre? Teamet blir enig om et regelverk som skal brukes til å huske felles avtaler.
Dette kan for eksempel være tilbakemeldinger om teamets daglige tavlemøter.
Formålet med Kanban er å skape kontinuerlige forandringer og forbedringer. Kanban brukes til å diskutere prosesser og komme med forslag til forbedringer.
Kanban kan betegnes som en metode for optimalisering av arbeidsflyt. Den hjelper de enkelte team med å minimere kalendertiden fra start til slutt for oppgaver.
Tegn på at utviklingsteam har en god Kanban-prosess:
Hvis det for eksempel går 20 dager fra start til ferdigstilling av en endringsforespørsel og teamet har 10 dagers effektiv arbeidstid, er flyteffektiviteten 50 %. Det er i alle tilfeller en svært høy effektivitet.
Hvis for eksempel 95 % av alle endringsforespørsler blir ferdige i et tidsrom på mellom 18 og 22 dager, er variansen lav.
Innenfor rammene av Kanban skaper man høy flyteffektivitet og lav varians ved å visualisere arbeidstrinn, arbeide på en Kanban-tavle og begrense WIP.
Kanban bygger på seks prinsipper:
Kanban skiller seg fra Scrum på flere punkter:
Noen Scrum-team bruker Kanban som en del av Scrum. Denne metoden kalles "Scrumban". Det dreier seg ofte om modne Scrum-team som begrenses av sprinter. Metoden går ut på å skissere arbeidsprosesser på en tavle med trinnkategorier som Spesifisere, Utvikle og Teste. Deretter avtaler man WIP-grenser for antallet brukerhistorier man kan arbeide med om gangen.
Kanban brukes først og fremst innen programvareutvikling, men passer også for kunnskapsarbeid, produktutvikling, pasienthåndtering og markedsføring. Kanban er en del av bedriftsrammeverket SAFe®. Her tilpasses metodikken til overordnet program- og porteføljenivå.
Kanban kan brukes i en rekke sammenhenger til produksjon og service. Vi ser for eksempel ofte Kanban-tavler på McDonalds-restauranter.
Kanban-tavler har lenge vært kjent i prosjektverdenen, men har først nylig oppnådd en bredere systematisk utbredelse. Kanban er mer formbar og dermed mer allsidig enn Scrum. Kanban har potensial til å bli en ledende metode innen kunnskapsarbeid.
Kanban er ikke en beskyttet tittel. Alle kan tilby sertifiseringer. LeanKanban University er det mest anerkjente instituttet og tilbyr mange forskjellige sertifiseringer.
Kanban brukes på teamnivå.
Lav.