Hvorfor trenger vi mangfold i teknologibransjen?

Endringsledelse og transformasjon

7 min. lesning

I dagens samfunn er teknologi en av de viktigste drivkreftene for endring og ryggraden i alt vi driver med. Mye av makten i hvordan morgendagens samfunn utvikler seg ligger hos de som jobber med nettopp dette. Derfor er det av stor betydning at alle har mulighet til å bli med på reisen og dermed forme fremtiden.

Jeg tror ikke man kan lese en avis i dag uten å se overskrifter om kunstig intelligens, metaverse, informasjonssikkerhet og teknologiaksjer- og investeringer. Bak disse overskriftene ligger det også en viktig diskusjon om inkludering og mangfold.

Historisk tilbakeblikk

Verdens første datamaskin ble bygget av Grace Hopper, og den første programvaren ble skrevet av Ada Lovelace på 1800-tallet [1].

Til tross for at kvinner har bidratt til betydelig teknologisk utvikling er bransjen preget av ulikheter. I følge FN bruker hele 37% av verdens kvinner ikke internett, sammenlignet med 31% av mennene [2]. Det betyr at 259 millioner færre kvinner har tilgang til internett, selv om de utgjør nesten halvparten av jordens befolkning.

Mangelen på mangfold er mer enn bare et spørsmål om rettferdighet, det har en rekke konsekvenser. FN anslår at 75% av arbeidsplassene i 2050 vil kreve utdanning innen matematikk, ingeniører, naturfag og teknologi [2]. Dette indikerer at kvinner som ikke er digitale vil møte store utfordringer i fremtidens arbeidsmarked, noe som kan føre til økte sosiale forskjeller.


Introduksjonswebinar om 5 steg for utvikling av AI-strategi. Meld deg på her.


Men det handler om så mye mer enn bare det; det er også helt avgjørende for å forme fremtidens teknologi slik at den er tilpasset alle, uavhengig av kjønn, sosial status, preferanser og etnisk bakgrunn.

Hvorfor er det en utfordring?

Dette er heldigvis et tema med økende oppmerksomhet. Hva er utfordringen med en slik ubalanse og hvilke ringvirkninger vil det ha for fremtiden?

I en studie utført ved MIT Media Lab som omhandlet AI-modeller, ble det avdekket et diskriminerende mønster i ansiktsgjenkjenningssystemer hos ledende selskaper som Microsoft, IBM og Megvii [3]. Studien avslørte markante forskjeller - kvinner med mørk hudtone hadde en feilrate på mellom 28,8% og 34,7%, sammenlignet med en maksimal feilrate på 0,8% hos menn med lys hudtone.

Vi ser den samme trenden når det kommer til kjønnsbias. Et eksempel på dette er da Amazon for noen år tilbake oppdaget at et nytt analysesystem for rekruttering ikke vurderte kandidater på en kjønnsnøytral måte [4]. I praksis lærte Amazons system seg selv at mannlige kandidater var å foretrekke. Årsaken er i bunn og grunn det samme, skjevheter i algoritmene. Datasettene det ble trent opp på, bestod i stor grad av CV-er, og i førstnevnte bilder av hvite menn.

AI-løsninger bruker algoritmer som påvirker valgene vi tar, uten at vi nødvendigvis tenker over det. De er lite transparente for oss som forbrukere, og det er ofte kun de som har laget dem som forstår de godt. Likevel er mange av valgene våre basert på det. Ledige stillinger vi får opp på LinkedIn, anbefalinger på Netflix og hva vi ser i feeden på sosiale medier er alle et resultat av dette fenomenet vi har relativt lite innsikt i. Derfor er det så sentralt at mangfold ligger i den underliggende logikken, som algoritmene i dette eksempelet representerer.

Innovasjon og teknologi kan favorisere visse grupper i samfunnet, noe som igjen kan bidra til å forsterke eksisterende ulikheter. Dette kalles Matteus-effekten, der de rikere blir rikere og de fattige blir fattigere. Denne effekten kan forsterkes av algoritmer som fremmer stereotyper og kjønnsforskjeller. De som jobber med teknologi, kan ofte uten å vite det, favorisere eller diskriminere bestemte grupper, noe som også skaper det samme. Nemlig større ulikheter og forskjeller i samfunnet [5].

Hvordan sikre dette i fremtiden?

Så står vi her, ved veiskillet mellom dagens teknologi som beveger seg i lynets hastighet og fremtidens mange muligheter. En ting er helt sikkert, mangfold i teknologibransjen er ikke bare ønskelig, det er absolutt nødvendig. Ved å inkludere et variert spekter perspektiver, erfaringer og ferdigheter, skaper vi teknologi som tar hensyn til alle.

Bevisene er klare. Mangfoldige selskaper er mer vellykkede og innovative. Det er det eneste riktige å gjøre, og det skaper i tillegg stor verdi [6].

Personlig er jeg ganske sikker på at det samme gjelder den teknologiske utviklingen vi står ovenfor. Fordi teknologi er vår felles fremtid og alle, uansett kjønn, bakgrunn og identitet har en rett til å være en del av den.

[1] The Changing Role of Women in British Computing - HistoryExtra
[2] DigitALL: Innovation and technology for gender equality - UN
[3] Gender Shades: Intersectional Accuracy Disparities in Commercial Gender Classification – MIT Media Lab
[4] Amazon scraps secret AI recruiting tool that showed bias against women
[5] Algoritmer kan forsterke kjønnsforskjeller (kjonnsforskning.no)
[6] Delivering through diversity, McKinsey & Company

Gratis webinar: 5 steg for utvikling av AI-strategi


Ilse er en meget talentfull konsulent som har god innsikt og kompetanse innen prosjektledelse, agile prosesser og teknikker. Hun har bakgrunn fra Markedshøyskolen og Emergence School of Leadership. Hun har Diploma in Project Management fra SKEMA Business School, er sertifisert PRINCE2® Practitioner og PRINCE2® Agile Foundation, og har sertifisering i MOP® Foundation, MSP® Foundation, Leading SAFe® og ICAgile Certified Professional-Agile Coach.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Hva er forskjellen mellom digital omstilling og digital transformasjon?

Digital teknologi utvikler seg stadig raskere, og virksomheter står overfor et press om å tilpasse seg hurtigere for å forbli relevante og konkurransedyktige. Dette har ført til økt fokus på digital omstilling og digital transformasjon, to begreper som ofte blir brukt om hverandre, men som representerer to forskjellige tilnærminger til endring. Begge begrepene representerer utnyttelse av digital teknologi for å forbedre virksomheten, men de innebærer ulikt ambisjonsnivå og endringsomfang. I dette blogginnlegget ser vi nærmere på hva som skiller begrepene digital omstilling og digital transformasjon, og hvordan de påvirker virksomheter i praksis.

Innføring av e-helse - hvordan lykkes bedre med å hente ut gevinstene?

I 2030 vil det være flere eldre enn barn i Norge. Økningen i antall eldre og mangelen på helsepersonell gjør digitalisering av helse- og omsorgstjenestene til et viktig virkemiddel for å møte disse utfordringene. I Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024–2027 er ny strategi for digitalisering av helse- og omsorgstjenestene ett av hovedgrepene for raskere gjennomføring og realisering av nytte (Meld. St. 9). Gode e-helseløsninger vil bidra til mer tid til pasienten, tjenester som gis på nye måter, og til at pasienter og brukere kan delta og bidra mer i egen behandling. Dette fordrer hensiktsmessig implementering og bruk i et samarbeid mellom helsepersonell, pasienter, og pårørende. Nytten og behovet for digitalisering er udiskutabel, men hvorfor er det da så vanskelig å beregne gevinstene og realisere dem? Hvilke forutsetninger må være på plass for å hente ut gevinstene, og hvorfor mangler vi ofte målinger av bruk og nytte?

5 måter å kommunisere mål med IT-omstillingen til ansatte

Jeg har lest noen strategier for omstilling i det siste og synes at de beskriver bakgrunn og behov for endringene strategien skal løse på en god måte. Satsningsområder og tiltak virker fornuftige og omfatter både harde og myke sider ved organisasjonens liv. Utfordringen ligger i at strategiene er abstrakte, overordnete og bruker mangetydige begreper. I hvert fall sett fra en enkeltmedarbeider som lurer på hva som er svaret på spørsmålet: Hva har dette å si for mine oppgaver, ansvar og muligheter? Strategien oppleves fjern og ikke relevant. I dette innlegget deler jeg noen erfaringer jeg har for hvordan vi med utgangspunkt i en strategi kan skape økt forståelse, aksept og kanskje til og med begeistring for endringene vi skal igjennom.