DSDM står for Dynamic Systems Development Method. Mens Scrum og Kanban er beregnet for teamarbeid, er DSDM en komplett smidig prosjektmetode. Den ble utviklet i 1994 og er verdens første i sitt slag.
DSDM er skapt for store prosjekter innen programvareutvikling og bygger på en utførlig metodikk med tilhørende filosofi.
LES OGSÅ: Roller og ansvar i Scrum
Omfangsrik metode
DSDM har sitt utspring fra RAD (rapid application development). Sistnevnte metode gjorde det mulig for utviklere å vise brukerne alternative løsninger gjennom raskt å bygge enkle prototyper. På grunn av en ustrukturert tilnærming til prosess i RAD utviklet DSDM seg til et agilt prosjekt rammeverk(1).
Omfanget med DSDM gir både en styrke og en svakhet. Dette rammeverket er gradvis blitt forbigått av mer tilgjengelige rammeverk, for eksempel Scrum, men det finnes fortsatt en dedikert skare av ildsjeler som sverger til denne metoden.
En rekke mindre konsulentfirmaer tar noen ganger med seg DSDM når de skal levere kritiske IT-prosjekter til større virksomheter.
DSDM er velegnet for situasjoner der man starter fra scratch og selv kan definere oppsettet av et prosjekt. Metoden inneholder alt du trenger: iterative prosesser fra pre-prosjekt til post-prosjekt, alle nødvendige roller og en rekke teknikker.
Noen fakta om DSDM
Oppbygning
DSDM er den mest detaljerte og beskrivende metoden på prosjektnivå. Den består av en grunnleggende filosofi og en overbygning av praktiske elementer:
8 prinsipper:
- Fokus på forretningsbehov
- Leveranse til avtalt tid
- Samarbeid
- Kvalitet
- Bygge tilstrekkelig design uten å forsinke utviklingen
- Utvikle inkrementelt
- Kontinuerlig og tydelig kommunikasjon (daglig «stand-up», bygge prototyper, workshops)
- Utvise kontroll
6 prosesser:
- Forprosjekt
- Gjennomførbarhet
- Prosjektgrunnlag
- Iterativ utvikling
- Utrulling
- Post-prosjekt
14 produkter:
- Mandat
- Business Case
- Prioritert kravspesifikasjon
- Løsningsarkitektur
- Utviklingsmål
- Leveranseplan
- Administrative mål
- Vurdere gjennomførbarhet
- Sammendrag grunnlag
- Løsningsutvikling
- Tidsplanlegging
- Gjennomgang tidsplan
- Prosjektrapport
- Gevinstvurdering
13 roller:
- Sponsor
- Bruker
- Prosjektleder
- Teknisk koordinator
- Forretningsanalytiker
- Teknisk rådgiver
- Forretningsrådgiver
- Forretningsambassadør
- Teamleder
- Utvikler
- Tester
- Workshop-fasilitator
- DSDM Coach
Velbeskrevne teknikker: Iterativ utvikling, tidsbokser, MoSCoW-prioritering, prototyping, testing, workshop, modellering og konfigurasjonsstyring
Kunnskapsområder: Mennesker, team og samhandling, krav og brukerhistorier, prosjektplanlegging, kontroll m.m.
Målgruppe
DSDM egner seg for store virksomheter med store IT-prosjekter. Metoden kan derimot være ugunstig for små bedrifter siden implementeringen kan være kostbar. DSDM er ofte knyttet til konsulenter som leies inn til store, frittstående IT-prosjekter, som for eksempel ERP-implementeringer.
Fordeler
Fordelene med DSDM er mange:
- Prosjekter leveres i tide, samtidig som man drar nytte av en fleksibel arbeidsflyt
- Det er enkelt for andre i virksomheten men utenfor prosjektet å forstå hvordan prosjektet går
- DSDM sikrer at prosjektleveransene har kritisk forretningsverdi
- Grunnleggende produktfunksjonalitet kan leveres i raskt tempo
- Utviklere kan enkelt få tilgang til sluttbrukerne
- Det er lettere for prosjektet å holde seg innenfor budsjett
Utbredelse
Til tross for sin lange historikk er ikke DSDM særlig utbredt. Få virksomheter benytter seg i dag av DSDM som standardmetode. En utvalgt gruppe konsulentvirksomheter bruker fortsatt rammeverket. Globalt har DSDM ni offisielle partnervirksomheter. Sertifiseringen består av fem nivåer, fra Foundation til Consultant. Brukerveiledningen er fritt tilgjengelig.
Referanser: (1) What is dynamic systems development method (DSDM). Tilgjengelig fra: airfocus (2) Dynamic Systems Development Method