De 5 mest populære blogginnleggene første halvår

Kompetanseutvikling

3 min. lesning

Hver uke har vi som mål å publisere nyttig innhold på smidigbloggen. Snart fem måneder har gått siden vi lanserte bloggen, og vi har hatt en stabil vekst av lesere. Dette viser at interessen rundt smidig og digitalisering er stor, og vi håper at denne bloggen er med på å inspirere deg i din arbeidshverdag.

Under finner du en oversikt over de fem mest leste blogginnleggene siden lansering.

1. 3 populære sertifiseringer for deg som jobber med IT-prosjekter

Jobber du med IT-prosjekter og ønsker en sertifisering i prosjektledelse?

I dette blogginnlegget ser vi nærmere på våre tre mest populære sertifiseringer for IT-prosjektledelse; PRINCE2 Agile®, IT Project Professional og Leading SAFe®.


Hold deg oppdatert på hva som skjer i smidigverden - abonner på smidigbloggen.


2. Hva gjør en Agile Coach?

Selv om mange organisasjoner fullt eller delvis har implementert smidige miljøer er det mange som ikke klarer å utnytte potensialet i det smidige rammeverket. En Agile Coach hjelper virksomheter, team og enkeltpersoner å ta i bruk smidige praksiser og metoder. Han eller hun kan gå inn i forskjellige roller avhengig av oppgaven og hvor i transformasjonsreisen virksomheten står.

I dette blogginnlegget forklarer vi hva en Agile Coach gjør, hvorfor vi trenger en og viser hvorfor rollen er nødvendig.

3. Når prosjekter blir smidige, bør da prosjekteierskapet bli mer agilt?

Smidige metoder introduserer ingen store og grunnleggende forskjeller i hvordan en skal utøve rollen som prosjekteier, men en tilpasning er nødvendig.

I dette blogginnlegget ser vi på hva som skjer med den viktige prosjekteierrollen når flere prosjekter benytter smidig metodikk.

4. Slik jobber du iterativt i henhold til AgileSHIFT®

AgileSHIFT inneholder en enkel iterativ metode som kan brukes som et utgangspunkt for team som ikke allerede har dette på plass.

I dette blogginnlegget ser vi nærmere på hva det vil si å jobbe iterativt basert på AgileSHIFT.

5. Project Management eller Product Management

Smidig tenkning og metodikk har over tid endret måten å utvikle produkter og tjenester på.

I dette blogginnlegget deler vi noen refleksjoner om prosjektledelse og produktledelse, og gir deg noen innspill på hva som kreves for å lykkes med smidige styringsmodeller.

Mer og bedre innhold i halvåret som kommer

I halvåret som kommer vil vi jobbe videre med å publisere enda mer faglig innhold. Vi vil fortsette å fokusere på temaer innenfor smidig og digitalisering, og gi deg tips og råd om konkrete utfordringer du kan støte på når du bruker eller innfører smidig. Vi vil også holde deg oppdatert om aktuell informasjon om vanlige erfaringsbaserte praksiser, og samtidig gi deg siste nytt fra forskningsfronten.

En stor takk til deg som har fulgt oss siden oppstart, sendt inn spørsmål eller kommet med tips til nytt innhold. Vi håper du vil fortsette å følge oss videre.

New Call-to-action


Christine jobber som Product Marketing og Growth Manager i Metier og har tidligere jobbet som journalist i USA. Hun er ansvarlig for at vi produserer nyttig informasjon og fagstoff relatert til prosjektledelse, smidig og digitalisering. Christine har studert media og kommunikasjon på University of South Florida, er sertifisert i PRINCE2 Foundation og ScrumMaster og har en diplomgrad i prosjektledelse fra SKEMA Business School.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Bruk smidige metoder for å forbedre trivselen i teamet

Mange virksomheter er organisert i mindre, tverrfaglige team som har ansvar for både utvikling og drift. Disse teamene har frihet til å ta beslutninger innenfor sitt område. Dette eierskapet gir teamet mulighet til å være kreative og finne ut av hvordan de best kan oppnå mål for sitt produkt. Med eierskap og beslutningsmyndighet følger også et ansvar for å levere. Det kan for mange i teamet oppleves som et stort ansvar, og press for å optimalisere fart, flyt og gi verdi til virksomheten og brukere kan føre til usunt stress for mange. Smidige metoder kan spille en betydelig rolle i å fremme et sunt og produktivt arbeidsmiljø i team. Her er 6 metoder og prinsipper det lønner seg å være bevisst på.

De 10 mest leste blogginnleggene denne våren

Denne våren har vi sett at et bredt spekter av temaer har vekket stor interesse blant våre lesere. Våre blogginnlegg har dekket alt fra dypdykk i konkrete smidige metoder og AI-implementering til ledelse og kommunikasjon. Vi har delt innsikt og praktiske råd som forhåpentligvis har vært både nyttige og inspirerende Her er de 10 mest leste blogginnleggene denne våren. God lesing!

3 prinsipper og praktiske tips for en vellykket fasilitering av dagssamling

Den vanlige måten å arrangere større seminarer på er å samle en mengde mennesker i en sal, ha et program med en rekke presentasjoner, ha pauser innimellom og forhåpentlig vis en god lunsj. Det er kanskje noen spørsmål underveis og hyggelig prat med en kollega eller fem når det er tid. Slike opplegg kan fungere bra, men det er krevende for publikum å kun sitte passivt og lytte lenge. Det er så lett å miste tråden når det vibrerer i telefonen eller det er en e-post du bare må sende. Kunne seminaret bli gjennomført på en helt annen måte? Kunne vi bruke selve rommet til noe annet enn kino-oppsett på stolene? Kunne vi bruke veggene? Kunne vi få mer variasjon og deltagelse, kanskje få tilbakemeldinger, vurderinger og synspunkter fra deltagerne? Jeg har gjennomført en del seminarer med et helt annet fasilitert opplegg. Her følger noen prinsipper og en konkret case som jeg håper kan inspirere.