Velkommen til smidigbloggen, bloggen for deg som ønsker å jobbe smartere

Kompetanseutvikling

2 min. lesning

Lurer du på hvordan du og ditt team kan levere mer brukerorienterte løsninger eller hvordan din virksomhet kan jobbe på en mer formålstjenlig måte? Ser du etter konkrete råd og gode historier fra folk som har ledet endringsprosjekter i organisasjoner som ville bli smidigere?

Denne bloggen gir deg tipsene du trenger for å jobbe smartere. Om du allerede har tatt i bruk nye rutiner og etablert nye roller, eller om du er helt fersk og begynner din "smidig-reise", så vil denne bloggen hjelpe deg på veien.

Uansett om du har flere års erfaring eller er helt fersk i gamet, så vil du få tips og råd om konkrete utfordringer du kan støte på når du bruker eller innfører smidig. Vi vil holde deg oppdatert på aktuell informasjon om vanlige erfaringsbaserte praksiser, og samtidig gi deg siste nytt fra forskningsfronten.

Varierte innlegg

Innleggene vil komme i ulike formater – artikler, videoer, podcaster - og de vil bli presentert av våre erfarne medarbeidere basert på kunnskapen de har tilegnet seg ute i oppdrag i forskjellige bransjer.


Hold deg oppdatert på hva som skjer i smidigverden - abonner på smidigbloggen.


Slik følger du smidigbloggen

For å holde deg oppdatert på siste nytt fra bloggen, kan du følge oss på flere måter:

Hvem står bak smidigbloggen?

Smidigbloggen.no er ledet av et team av smidig-eksperter i Metier, som i dag er en ledende partner for verdidrevet utvikling og endring. I over 40 år har vi hjulpet private og offentlige virksomheter med å skape varige verdier gjennomføre gode prosjekter og å bli mer digitale og bærekraftige.

New Call-to-action


Emmanuelle har bistått mange komplekse organisasjoner både i Norge og internasjonalt (Frankrike og Tyskland). Emmanuelle er en engasjert prosjektleder/seniorrådgiver som i over 18 år har bidratt til både å effektivisere teknologitunge prosesser og implementere IT-løsninger, både i privat og offentlig sektor.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

De 10 mest leste blogginnleggene denne våren

Denne våren har vi sett at et bredt spekter av temaer har vekket stor interesse blant våre lesere. Våre blogginnlegg har dekket alt fra dypdykk i konkrete smidige metoder og AI-implementering til ledelse og kommunikasjon. Vi har delt innsikt og praktiske råd som forhåpentligvis har vært både nyttige og inspirerende Her er de 10 mest leste blogginnleggene denne våren. God lesing!

3 prinsipper og praktiske tips for en vellykket fasilitering av dagssamling

Den vanlige måten å arrangere større seminarer på er å samle en mengde mennesker i en sal, ha et program med en rekke presentasjoner, ha pauser innimellom og forhåpentlig vis en god lunsj. Det er kanskje noen spørsmål underveis og hyggelig prat med en kollega eller fem når det er tid. Slike opplegg kan fungere bra, men det er krevende for publikum å kun sitte passivt og lytte lenge. Det er så lett å miste tråden når det vibrerer i telefonen eller det er en e-post du bare må sende. Kunne seminaret bli gjennomført på en helt annen måte? Kunne vi bruke selve rommet til noe annet enn kino-oppsett på stolene? Kunne vi bruke veggene? Kunne vi få mer variasjon og deltagelse, kanskje få tilbakemeldinger, vurderinger og synspunkter fra deltagerne? Jeg har gjennomført en del seminarer med et helt annet fasilitert opplegg. Her følger noen prinsipper og en konkret case som jeg håper kan inspirere.

Det er alltid behov for mer kompetanse i en IT-omstilling

Det er alltid behov for mer kompetanse i en IT-omstilling – og det er umulig å vite hva som trengs på forhånd. I de omstillingene med IT som jeg har vært med på, har det vært en kontinuerlig mangel på kompetanse. Det gjelder mange sider av omstillingen, enten det er teknologi, støtteverktøy, gevinster, arbeidsprosesser og -metoder, kultur, tjenesteinnhold, organisering eller ledelse. Da jeg oppdaget kompetansemangelen opplevdes det som om det var noe feil eller mislykket med omstillingen. Kom det fra forberedelsene, planleggingen eller gjennomføringen? Var kilden til problemet manglende kompetansebudsjetter, kompetanse hos lederne eller var det noe helt annet som spilte inn? Jeg kom frem til at svaret var ganske sammensatt. Her deler jeg noen vurderinger og forslag til hvordan utfordringen kan håndteres.