Smidig understøtter forretningsorientert utvikling

Virksomhetsstyring

3 min. lesning

Mange prosjekter i dag iverksettes med utgangspunkt i behovet for økt «digitalisering». Hensikten er ofte å ta i bruk ny teknologi for å fortsette å være konkurransedyktig i en verden i stadig endring. Det er mange utfordringer som går igjen for disse initiativene, for eksempel mangel på tilgang på kompetanse, lav modenhet og endringsevne, høye forvaltningskostnader etc.

Det første prosjektet tradisjonelt begynner å se på er hvordan den gamle funksjonaliteten i eksisterende system kan gjenskapes på ny teknologi, og dermed blir den nye teknologien ofte driveren i prosjektet.

Forretningsprosessene, som teknologien er der for å understøtte, kommer gjerne i annen rekke og kan bli begrenset av hvilke muligheter allerede valgt teknologi har. Gevinstene av et prosjekt er ofte knyttet til effektivisering av forretningsprosessene. Det blir derfor feil å starte med teknologien i stedet for å starte med forretningens behov.


Gratis e-bok: Få en oversikt over de meste brukte smidige metodene


Forretningssiden må involveres

For å sikre riktig fokus i et digitaliseringsprosjekt må forretningssiden (sluttbrukerne) på banen. Den eneste måten et prosjekt faktisk kan forbedre virksomhetens forretningsprosesser på, er å se hvilke muligheter forretning har for å gjøre sine oppgaver på en annen måte. Dette gjelder både internt i egen organisasjon, mens også i dens økosystem. Forretningssiden må gi prosjektet retning med fokus på hvor virksomheten VIL, ikke hva virksomheten skal VEKK fra.

Dette er en krevende øvelse. Hovedutfordringen ligger gjerne i å finne den rette balansen mellom behovet for kompetanse fra de som kjenner dagens prosesser og de som definerer den nye forretningsmessige retningen i virksomheten i prosjektgjennomføringen.

Ønsk endringer i krav velkommen

I gjennomføringen må prosjektet håndtere at kravene til det som skal leveres endres i takt med modning og detaljering av forståelsen av hva virksomheten egentlig trenger. For å kunne tilpasse seg endringer underveis er smidig gjennomføringsmodell en produktuviklingsmetodikk som er benyttet med hell i flere både små og store prosjekter.

Et av prinsippene bak det smidige manifestet er «Ønsk endringer i krav velkommen, selv sent i utviklingen. Smidige prosesser bruker endringer til å skape konkurransefortrinn for kunden». Ved å følge dette prinsippet kan prosjektet ta inn over seg læring underveis og dermed skape et bedre sluttprodukt for forretningen.

Smidig gjennomføringsmodell og en sterk forretningsside

Ved å jobbe smidig har prosjektet større mulighet til å justere kursen underveis, i takt med den forretningsmessige modningen, og dermed også tilrettelegge for økt gevinstrealisering ved å lage det forretningen faktisk trenger (og ikke det man trodde var behovet når man startet).

Det er også en suksessfaktor at de som er valgt til å representere forretningssiden har myndighet til selv å ta en del avgjørelser for å sørge for hyppige avklaringer og beslutninger underveis.

Med en smidig gjennomføringsmodell og en sterk forretningsside i prosjektet er det mulig å maksimere kost/nytte ved at prosjektet sikrer fokus på forretningens (sluttbrukerens) behov, samt kan endre eller ta vekk alt som ikke bidrar til dette. Det krever mye innsats fra forretningen, men innsatsen tilbakebetales ved at prosjektet til enhver tid leverer det som gir høyest nytteverdi for forretningen. Dette gir virksomheten muligheten til å dra nytte av det prosjektet lærer underveis i gjennomføring, og ikke bare løsningene slik de var definert ved oppstart.

Et eksempel på et prosjekt som fikk til dette var Autosys kjøretøyprosjektet i Statens vegvesen.

New call-to-action


Rine jobber som prosjektleder og rådgiver i Metier. Hun har sin hovedkompetanse innenfor prosjektledelse, hovedsakelig innenfor smidige metoder, men også tradisjonell fossefallsmetodikk. Rine er sertifisert IT Project Professional og PRINCE2® Practitioner, og er en som får jobben gjort – og som alltid leverer med høy kvalitet.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Hvordan kan vi forlenge levetiden til bedrifter gjennom god ledelse?

I 1950 var gjennomsnittsalderen på en bedrift 60 år. Nå er den 18 år. Hva har gjennomsnittsalderen på en bedrift å si for måten vi leder på? Og hvordan kan vi sikre at bedrifter lever et langt liv? Mange mener Simon Sinek har revolusjonert måten vi tenker på ledelse med sine bøker «Start with Why» og «The Infinite Game». Han argumenterer for at de mest suksessfulle organisasjoner og ledere ikke bare fokuserer på hva de gjør, men også på hvorfor de gjør det. Bøkene gir verdifull innsikt i hvordan ledere kan bruke lederstil som et konkurransefortrinn, og Sinek hevder at denne lederstilen vil forlenge levetiden til en bedrift. I dette blogginnlegget skal vi utforske hvordan du kan kombinere noen kraftfulle ideer fra Sineks bøker for å bli en mer effektiv og inspirerende leder, og på den måten bidra til å forlenge levetiden til din bedrift.

6 tips: Slik sikrer du bedriften din mot cyberangrep

Cybersikkerhet er en av de mest komplekse utfordringene vi står ovenfor i dagens samfunn. I løpet av første kvartal i 2024 avdekket Telenor 500 millioner forsøk på digital kriminalitet1. Med stadig mer profesjonaliserte trusselmetoder må bedrifter ta proaktive skritt for å beskytte seg mot mulige angrep. Her har vi samlet noen gode tips til tiltak din bedrift kan iverksette for å styrke cybersikkerheten.

5 måter å kommunisere mål med IT-omstillingen til ansatte

Jeg har lest noen strategier for omstilling i det siste og synes at de beskriver bakgrunn og behov for endringene strategien skal løse på en god måte. Satsningsområder og tiltak virker fornuftige og omfatter både harde og myke sider ved organisasjonens liv. Utfordringen ligger i at strategiene er abstrakte, overordnete og bruker mangetydige begreper. I hvert fall sett fra en enkeltmedarbeider som lurer på hva som er svaret på spørsmålet: Hva har dette å si for mine oppgaver, ansvar og muligheter? Strategien oppleves fjern og ikke relevant. I dette innlegget deler jeg noen erfaringer jeg har for hvordan vi med utgangspunkt i en strategi kan skape økt forståelse, aksept og kanskje til og med begeistring for endringene vi skal igjennom.