Hvordan kan vi forlenge levetiden til bedrifter gjennom god ledelse?

Virksomhetsstyring

11 min. lesning

I 1950 var gjennomsnittsalderen på en bedrift 60 år. Nå er den 18 år. Hva har gjennomsnittsalderen på en bedrift å si for måten vi leder på? Og hvordan kan vi sikre at bedrifter lever et langt liv?

Mange mener Simon Sinek har revolusjonert måten vi tenker på ledelse med sine bøker «Start with Why» og «The Infinite Game». Han argumenterer for at de mest suksessfulle organisasjoner og ledere ikke bare fokuserer på hva de gjør, men også på hvorfor de gjør det. Bøkene gir verdifull innsikt i hvordan ledere kan bruke lederstil som et konkurransefortrinn, og Sinek hevder at denne lederstilen vil forlenge levetiden til en bedrift.

I dette blogginnlegget skal vi utforske hvordan du kan kombinere noen kraftfulle ideer fra Sineks bøker for å bli en mer effektiv og inspirerende leder, og på den måten bidra til å forlenge levetiden til din bedrift.

Led gjennom inspirasjon – start med «hvorfor»

Som leder vet du at suksess handler om mer enn å levere resultater. Det handler om å inspirere team, bygge sterke relasjoner og å skape produkter som betyr noe. 
Et av de mest sentrale budskapene fra Sineks bøker er at en leders rolle ikke er å selv finne frem til alle de gode ideene, men å skape et miljø hvor gode ideer kan vokse. Ved å stille spørsmål som «Hvorfor dette prosjektet eller denne løsningen?» og «Hva ønsker vi å oppnå?» åpner du opp for dialog som kan avdekke kreative løsninger og nye tilnærminger. Dette styrker teamets evne til å tilpasse seg og innovere, noe som er avgjørende i en verden som stadig forandrer seg.  

Trygghet for å dele

For prosjektledere betyr dette at man må fokusere på å bygge en kultur der medlemmer av teamet føler seg trygge på å dele sine tanker og ideer uten frykt for å bli avvist eller kritisert - psykologisk trygghet. Google fulgte 180 team over ett år for så se hvilke faktorer som spilte inn hos de høyst presterende teamene – og på den måten laget de seg det «perfekte» teamet. Det viste seg at den viktigste faktoren for å skape høyt presterende team var psykologisk trygghet. For mer info kan du lese denne artikkelen i New York Times (NB: du må lage en konto hos NYT for å kunne lese artikkelen).

I boken «Start with Why» introduserer Sinek en metode som oppfordrer organisasjoner til å starte med «hvorfor» før de går videre til «hvordan» og «hva» i forbindelse med ledelse. Dette innebærer at ledere må forstå og kommunisere den dypere årsaken til hvorfor virksomheten deres eksisterer. 

Ved å definere en klar og inspirerende grunn til å eksistere, vil du:

  • Tiltrekke deg de rette menneskene. Folk ønsker å jobbe for organisasjoner som står for noe større enn seg selv.
  • Bygge sterke merkevarer. Et klart «hvorfor» gjør at merkevaren din blir mer minneverdig og gjenkjennelig.
  • Øke lojaliteten. Når kunder og ansatte forstår «hvorfor», blir de mer lojale og engasjerte.

Når du som prosjektleder klarer å identifisere og formidle teamets «hvorfor» - hvorfor dere gjør som dere gjør, hvorfor dere lager det dere lager, eller selger det dere selger, skaper du et fundament for tillit og lojalitet. Folk kjøper ikke hva du gjør, de kjøper hvorfor du gjør det. Dette betyr at ved å kommunisere den dypere meningen bak et prosjekt, kan du inspirere teamet ditt til å engasjere seg på et mer personlig nivå. Dette skaper en arbeidskultur hvor ansatte føler seg verdsatt og motivert, noe som igjen fører til høyere produktivitet og innovasjon ifølge Sinek. 


Hold deg oppdatert på hva som skjer i smidigverden - abonner på smidigbloggen.


Den uendelige tankegangen

Sineks andre bok, «The Infinite Game», utfordrer tradisjonell forretningstankegang og foreslår et «evighetsperspektiv». Den omhandler to former for «spill». Det endelige spillet (som har et klart mål og en slutt) hvor det handler om å vinne, om å være best, og om å slå konkurrentene. Og det uendelige spillet som ikke har et bestemt mål, men handler om å fortsette å spille. Det handler om å bygge og vedlikeholde noe som varer, om å være relevant og tilpasse seg endringer. 

Her er kjernen i Sinek sitt budskap til bedrifter som ønsker å være relevante om +18 år:

  • Legg fra deg kortsiktige mål og konkurransefokus. Se på virksomheten din som noe som skal vare i generasjoner.
  • Finn din «Just Cause». Ha en dypere hensikt som inspirerer deg og dine ansatte. Dette er noe dere er villige til å ofre for.
  • Lær av dine konkurrenter. Ha respekt for de beste i bransjen og lær av deres styrker.

Lederråd:

  • Vær fleksibel og tilpass deg for å møte nye utfordringer.
  • Ta modige valg basert på dine verdier selv om det er upopulært.
  • Bry deg om dine ansatte. Skap et miljø hvor ansatte føler seg trygge på å være seg selv og innrømme feil, og bygg tillit.

Disse rådene er viktige fordi det viser seg at organisasjoner som spiller det uendelige spillet er mer bærekraftige, mer innovative og mer tilpasningsdyktige. Det er også mer sannsynlig at disse organisasjonene har en positiv innvirkning på samfunnet.

Begge Sineks bøker deler en felles tro på at lederskap og suksess handler om mer enn kortsiktig gevinst. De understreker viktigheten av tillit, samarbeid og en dyp forståelse for hvorfor organisasjonen eksisterer. Det handler om å bygge sterke bånd basert på felles verdier og langsiktig tenkning. Dette innebærer å fastsette en gyldig/saklig grunn som gir en dypere mening til arbeidet. For prosjektledere betyr dette å se forbi de umiddelbare målene og fokusere på hvordan prosjektene deres kan bidra til en større visjon. 

Å lede med en uendelig tankegang krever mot til å ta vanskelige beslutninger som er til det beste for organisasjonens langsiktige suksess. Dette kan innebære å prioritere ansatte og kunder fremfor kortsiktige profitter, og å være åpen for å endre kurs når det er nødvendig.


Å lytte for å lede

En viktig innsikt fra Sinek sine bøker er viktigheten av å lytte. Som leder bør du ikke bare sette retning, men også aktivt lytte til teamets bekymringer, ideer og tilbakemeldinger.

Å være en god lytter bygger tillit og styrker relasjoner, noe som igjen gjør det enklere å navigere gjennom utfordringer og usikkerheter. John C. Maxwell er regnet som en av verdens mest innflytelsesrike lederskapseksperter. I sin bok «The Leadership Table» sier han følgende (kanskje du kjenner deg igjen😉): 

"Den gjennomsnittlige personen lider av tre illusjoner: at hen er en god sjåfør, at hen har god sans for humor, at hen er en god lytter."

Sinek fremhever at formålet er kjernen i alt (representert i hans golden circle). Sinek ser på formål som en nøkkel til å skape dype og emosjonelle bånd. Det som er sikkert er at i det øyeblikket folk opplever at de blir lyttet til og forstått, blir de mer motivert til å forstå ditt synspunkt. Her er møter som sprint planning og retroperspektiv i smidigmetodikken Scrum et nyttig verktøy og bør ikke effektiviseres bort i travle prosjekthverdager. 

Konkrete tips

Ved å kombinere Sinkes fokus på «hvorfor» og «en uendelig tankegang», kan du skape en organisasjon med klar retning, motiverte ansatte og ledere som er forberedt på fremtiden. Begge bøker tilbyr verdifull innsikt som kan være til stor nytte for prosjektledere innen produktutvikling og prosessforbedringer. Ved å kombinere «hvorfor» og en «uendelig tankegang» kan du som prosjektleder skape et engasjert og produktivt team som leverer innovative løsninger noe som tydeliggjør en organisasjons relevans og dermed også økt levetid.

Konkrete tips fra Smidig (Scrum), for å implementere dette i praksis kan være:

  • Hold regelmessige stand-ups, grooming, planning og review-møter og bruk møtene til å kommunisere prosjektets formål, diskutere utfordringer og feire suksesser. Bruk gjerne også OKR som viktig styringsparameter.
  • Sprint planning oppmuntrer til tverrfaglig samarbeid som gir ulike perspektiver ved å involvere teammedlemmer med forskjellig bakgrunn og fra forskjellige avdelinger.
  • Jira støttet av en visuell roadmap, produktstrategi og plan kan være nyttige verktøy for prosjektstyring som kan hjelpe deg med å planlegge, organisere og spore prosjektets fremdrift. Her er estimering, timeføring og burndown curve sentralt.
  • Sprint demo sikrer fleksibilitet, åpner for endringer og tilpasninger til nye situasjoner og innsikt.

Kunsten å tenke endelig og uendelig

Forskning viser at det er de organisasjonene som evner å tenke både langsiktig og kortsiktig profitt som lykkes best med å være relevante over tid. En slik organisasjon blir, i organisasjonsstudier spesielt knyttet til innovasjonsevne, referert til som «Ambidextrious» (se kildeliste).  

Konkret tips for å følge opp dette i praksis kan være å benytte fordelingsregelen 70-20-10 til porteføljestyring. Da sikrer man at sammensetningen av prosjektportefølje har både langsiktig og kortsiktig fokus når det gjelder tid, budsjett, omsetning og/eller ressurser man benytter på hva:

  • 70% på kjernevirksomhet. Opprettholde og forbedre de nåværende produkter og tjenester.  
  • 20% på tilgrensende virksomhet. Utvide virksomheten til nærliggende markeder eller segmenter.
  • 10% på ny virksomhet. Utforske helt nye forretningsområder og innovasjoner.

Fordelingsregelen ble popularisert av selskaper som Google, og har blitt en veiledning for hvordan organisasjoner kan balansere sine investeringer for å sikre både stabilitet og innovasjon. Budsjettfordelingen bør være fleksibel og tilpasset markedsforhold og organisasjonens spesifikke behov.

De selskapene som satser mest på forskning og utvikling, er også de som vokser seg størst, sier Øystein Søreide sjefen i Abelia (NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter) og peker på at Novo Nordisk (kjent for slankemiddelet Ozempic) bruker hele 14 prosent av totalomsetningen på forskning og utvikling. I fjor satset Novo Nordisk 49 milliarder kroner. Det tilsvarer fem ganger hva det norske forskningsrådet bevilger årlig. Til sammenligning har de største, statseide børsnoterte selskapene i Norge en FoU-andel ned mot 0,3 prosent av sin omsetning. Equinor oppga i fjor å bruke 0,3 prosent, mens Hydro økte til 0,4 prosent. Målet nasjonalt tilsvarer 2 prosent for bedriftene.

Satser vi nok på innovasjon?

Helge Lund var konsernsjef da StatoilHydro var størst i Norden. Nå er han styreleder i Novo Nordisk som har vokst astronomisk etter lansering av Ozempic som slankemiddel. Det danske farmasiselskapet er nå åtte ganger større enn Equinor og dobbelt så mye verdt som de 20 største norske børsnoterte til sammen. I henhold til  EUs innovasjonsbarometer, ligger Norge på syvende plass i Europa. Norge scorer høyt på utdannelse, attraktive forskningssystemer, digitalisering og anvendelse av IT. På noen punkter er Norge i bunnsjiktet: Norske bedrifters satsing på forskning og utvikling (FoU) ligger langt under EU-snittet. Også når det gjelder patenter, varemerker og design ligger Norge i den svakeste gruppen i Europa. I tillegg kommer svært dårlig score for eksport av høyteknologiprodukter og kunnskapsintensiv service, ifølge innovasjonsmålingen (Se kildeliste).

For Project Management Office (PMO) og/eller ledelsen betyr dette at de må sikre at deres prosjektportefølje ikke bare fokuserer på umiddelbare mål og gevinster, men også på langsiktig bærekraftige forretningsmodeller som igjen gir bærekraftig vekst. Ved å tilpasse prosjektporteføljen og/eller bedriftens investeringer etter 70-20-10 modellen, bekrefter forskningen til O’Reilly og Tushman (se kildeliste) at organisasjoner styrker sin posisjon og sikrer at de er forberedt på fremtidige utfordringer og muligheter.

Tips til slutt!

Å lese Sineks bøker minnet meg på hvorfor det er så viktig å ha våre verdier i sentrum i alt vi gjør på og utenfor jobb. Jeg vil anbefale bøkene hans til prosjektledere, og til alle som søker litt retning eller inspirasjon i livet.

Kildeliste:

O'Reilly III, C. A., & Tushman, M. L. (2004). The ambidextrous organization: Balancing exploration and exploitation. California Management Review, 47(1), 75-95 ambidekstri.

Dagens Næringsliv 30.10.24, Norske selskaper sakker etter: Spotify mer verdt enn Equinor | DN 

New Call-to-action


Anette jobber som senior manager i vår divisjon Digital. Hun er en erfaren konsulent og prosjektleder, og har jobbet med produkt- og tjenesteutvikling i hele sin karriere. Anette er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI, hvor hun også har tatt Master of Management - kurs i prosjektledelse og Nyskapning og kommersialisering samt Harvard Business School Online i Disruptive Strategy. Hun brenner for innovasjon og å finne nye forretningsmodeller som påvirker folks liv. Det mest kjente prosjektet hun har ledet fra ide til nyskaping og kommersialisering er tjenesten morgenlevering.no. En ting hun har lært gjennom en lang karriere som prosjektleder, er viktigheten av å stole på forskning og teori. Det er Nordstjernen man trenger for å stå støtt når usikkerheten og spørsmålene hagler som mest.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

6 tips: Slik sikrer du bedriften din mot cyberangrep

Cybersikkerhet er en av de mest komplekse utfordringene vi står ovenfor i dagens samfunn. I løpet av første kvartal i 2024 avdekket Telenor 500 millioner forsøk på digital kriminalitet1. Med stadig mer profesjonaliserte trusselmetoder må bedrifter ta proaktive skritt for å beskytte seg mot mulige angrep. Her har vi samlet noen gode tips til tiltak din bedrift kan iverksette for å styrke cybersikkerheten.

5 måter å kommunisere mål med IT-omstillingen til ansatte

Jeg har lest noen strategier for omstilling i det siste og synes at de beskriver bakgrunn og behov for endringene strategien skal løse på en god måte. Satsningsområder og tiltak virker fornuftige og omfatter både harde og myke sider ved organisasjonens liv. Utfordringen ligger i at strategiene er abstrakte, overordnete og bruker mangetydige begreper. I hvert fall sett fra en enkeltmedarbeider som lurer på hva som er svaret på spørsmålet: Hva har dette å si for mine oppgaver, ansvar og muligheter? Strategien oppleves fjern og ikke relevant. I dette innlegget deler jeg noen erfaringer jeg har for hvordan vi med utgangspunkt i en strategi kan skape økt forståelse, aksept og kanskje til og med begeistring for endringene vi skal igjennom.

Slik får du kontroll på dataene dine

De fleste organisasjoner sitter i dag på en enorm menge data, gull som vi liker å kalle det, som ikke utnyttes på best mulig måte – om i det hele tatt. Det er en utfordring når det å ha tilgang til rett informasjon, til rett tid er essensielt for å ta gode beslutninger og ha gode prosesser i en virksomhet. Det er få steder å snu seg uten å møte på et seminar eller en artikkel om generativ AI, eller om datadrevne virksomheter. Dette henger tett sammen. Hvordan skal vi kunne utnytte verdien i generativ AI hvis vi ikke har noe data samlet ett sted, som vi kan «putte» AI på toppen av? For å ta datadrevne beslutninger, må vi ha data vi faktisk kan ta beslutninger på grunnlag av, og kvaliteten på denne dataen må være god. For å kunne bruke data til å identifisere trender, utfordringer og muligheter er det essensielt å ha kontroll på dataene i organisasjonen. Hvor kommer de fra, hvordan er kvaliteten og hvordan gjøres beregningene? Her skal vi gi deg våre beste tips til hvordan du kan få kontroll på dataene dine.