«Ny dag, nye muligheter,» sier ordtaket. En dag tidlig i januar, forplikter jeg meg, som mange andre, helt frivillig til noen nyttårsforsetter. På mange måter kan man sammenligne nyttårsforsettene med forretningsmål som virksomheter setter opp hvert år. De tar utgangspunkt i en langsiktig visjon og en strategi som gir både mening og retning for virksomhetene og deres medarbeidere. Verdiskapningen i løpet av året skal skje målrettet på en organisert og strukturert måte, for å være mest mulig kostnadseffektivt. Konkrete forretningsmål bidrar til nettopp det.
Men forskjellen ligger nok i det at jeg med mine nyttårsforsetter har en god anelse om at mine forsetter setter meg på riktig kurs. Som leder - hvordan kan man være sikker på at kursen man velger er riktig?
De siste årene har vært preget av økt usikkerhet verden rundt. Det har vært en akselerasjon av klimaendringer med ekstreme værforhold og miljøødeleggelser. Vi har i over to år levd gjennom en global pandemi, og Europa opplever nå en krig i Ukraina som medfører økende geopolitiske spenninger, høy inflasjon, energiforsyningskrise, handelsforstyrrelser, og usikkerhet i matforsyningen.
Hva kan en leder gjøre for å få mer klarhet, når fremtidsutsiktene er lite forutsigbare og verden rundt er i stadig endring og mer og mer vanskelig å forstå?
Amy Webb, gründer, administrerende direktør i Future Today Institute og professor ved New York University Stern School of Business, ble invitert av Oslo Business Forum for å dele sine tanker på veien hjem fra Davos-konferansen i Sveits. Når hun blir spurt om hva som kjentegner verden i dag trekker hun frem tre makrotrender:
Videre trekker hun frem fem områder på IT- og teknologisiden som er særlige aktuelle i 2023 fordi det forventes store fremskritt:
Det er mange usikkerhetsmomenter i fremtiden, som selvsagt innebærer en del risiko. Men med fremtiden kommer også muligheter. Å få øye på dem er ikke lett, men slett ikke umulig. Det handler om å observere og analysere de underliggende strukturene og nye makrotrender som oppstår i markedene og samfunnene vi lever i. Amy beskriver trender med fire karakteristika:
Smidige ledere som ønsker å tilpasse sin virksomhet raskt når endringer skjer, bruker gjerne scenarioplanlegging. Scenarioplanlegging er en kraftig metode innen strategiledelse, utviklet og finpusset over flere tiår. Den bygger på strategiske samtaler med kunnskapsrike individer, internt og eksternt i en virksomhet. Disse samtalene settes sammen og studeres innenfor en bestemt ramme og tidshorisont, for til slutt å danne en skisse til to til tre plausible scenarioer for fremtiden.
Med disse fortellingene om fremtiden i verktøykassen er en virksomhet bedre rustet til å lage sterke strategier, og oppdage tidlige tegn som indikerer en mulig retning eller et mest sannsynlig fremtidsbilde.
Omfavn nye teknologier når de blir tilgjengelige! Da er organisasjonen bedre rustet til å ta de riktige beslutningene når endringene skjer.
ChatGPT er en type generativ, kunstig intelligens som har blitt mye omtalt i det siste. Fordelene og ulempene knyttet til den nye teknologien har blitt diskutert i ulike fora og media, fordi den forstyrrer de eksisterende måtene vi jobber på. Amy Webb sier likevel at om ti år vil ChatGPT sannsynligvis være et kurant verktøy for de fleste av oss. Da vil få, om noen, stille spørsmålstegn ved bruken av ChatGPT. I løpet av disse neste ti årene vil sannsynligvis også flere (jobb)stillingsbeskrivelser endre seg på grunn av teknologier som ChatGPT.
LES OGSÅ: ChatGPT – en game changer
Det er nå du som medarbeider eller leder bør tenke på om din stilling eller virksomhet kan bli påvirket av ny teknologi som generativ kunstig intelligens. Med alle endringer kommer muligheter. Det er mye læring i å prøve nye teknologier. Nye perspektiver åpner seg, og nye verktøy kan gi muligheter for spennende endringer. Ikke nøl! Du skaper fremtiden allerede i dag.
Dette blogginnlegget er skrevet som et innlegg knyttet til Oslo Business Forums webinar Top Tech Trends for 2023. Amy Webb er en av foredragsholderne på OBF 2023 hvor Metier er partner.
LES OGSÅ: Metier fornyer partnerskapet med Oslo Business Forum