Hva har stand-up med teameffektivitet å gjøre?

Smidige metoder Nivå - Team

3 min. lesning

Hvis assosiasjonsrekken din nå har tatt deg innom flere komikere, scener og show, ut på byen for team-building og ølstafett kan du spole litt tilbake og begynne på nytt. Stand-up kan også assosieres med møtevirksomhet på jobben. Svært effektive møter.

Tenk på teamet ditt, og hvordan dere jobber: Hvor ofte møtes dere? Hvilken form har møtene deres? Hva går dere gjennom, og hvordan gjør dere det?

Kake og Candy Crush

Kjenner du på trangen til å gjespe bare du ser møteinnkallingen? Eller begynner du å tenke på hvilken kake du skal bake eller hvordan du skal komme deg videre i Candy Crush? Er du kanskje blant dem som har sukket til kollegaen din på slutten av en lang og fullspekket møtedag og sagt noe sånt som at «Jaja, nå kan jeg endelig begynne å jobbe!»?

Overdreven, uproduktiv møteaktivitet har – med rette – blitt populært å kritisere. Men la nå ikke alternativet til timelange møter med kake og Candy Crush bli til fullstendig fravær av teammøter. Et team trenger å snakke sammen. Men kanskje ikke så lenge hver gang?


Hold deg oppdatert på hva som skjer i smidigverden - abonner på smidigbloggen.


Kort er godt!

Man får sagt overraskende mye på to minutter. Hvorfor ikke la seg inspirere av smidige team og prøve seg fram med kortere, hyppigere, stående møter gjennom uka, fremfor lengre møter med lange agendaer og behagelige stoler?

Hvis dere f.eks. er et team på fem personer, vil en ti minutters stand-up gi hver person to minutter. Bruk disse to minuttene til å gi kollegene dine en kort status på følgende tre punkter:

  1. Hva har jeg gjort siden forrige møte?
  2. Hva skal jeg gjøre til neste møte?
  3. Er det noe som hindrer meg i å få gjennomført det arbeidet som er planlagt?

LES OGSÅ: Hvordan organiserer du en daglig stand-up

Hold deg våken

Merk at disse korte møtene ikke skal åpne opp for detaljerte forklaringer, dyp diskusjon eller brain-storming. I disse stolløse møtene ligger alt til rette for at alle er våkne og oppmerksomme hele tiden. Ikke ødelegg det. Ingenting er bedre enn at kolleger engasjerer seg i det du jobber med, men den praten kan dere ta i etterkant – mens de andre i teamet får fortsette med sitt. Hensikten med jevnlige stand-ups er å sikre at alle i teamet er informert om hva som rører seg i øyeblikket, så alle kan fortsette arbeidet vel vitende om at man trekker i samme retning.

Hvordan kan stand-up gjøre teamet mer effektivt?

  • Korte, overskuelige mål er for de fleste mer motiverende enn de hårete femårsplanene.
  • Alltid oppdatert på hva de andre i teamet jobber med.
  • Jevnlige, hyppige møtepunkter gjør det enklere å søke råd og bidrag fra kolleger når behovet er der.
  • Kortere vei til samarbeid og deling av aktuell informasjon, kunnskap og erfaring.
  • Egner seg godt som møteform når man har nye medlemmer/ansatte i teamet.
  • Krever ingen ledige møterom: møtet egner seg like godt i en sosial sone i kontorlandskapet, eller online – gjerne kombinert med en kort luftetur.
  • En uttalt forventning om å dele et øyeblikksbilde av egen arbeidsdag kan skape positiv forpliktelse hos den enkelte.

Noen velger å ha daglige stand-ups, mens andre kan ha større utbytte av å møtes to til tre ganger pr. uke. Behovet kan være litt ulikt for de forskjellige teamene, prosjektfasene, oppgavene og bransjene.

Prøv deg fram med ditt eget team, og husk hvorfor du gjør det; mer effektivt og enhetlig samarbeid mot de langsiktige målene.

Abonner på smidigbloggen


Lotte har siden 2010 jobbet tett på mennesker i personlige og karrieremessige omstillings- og utviklingsprosesser, og har opparbeidet seg bred erfaring med veiledning, undervisning og fasilitering av workshops. Hun har siden 2011 vært sertifisert instruktør i Jungiansk Type Index (JTI), og er også sertifisert instruktør i Goal Mapping samt Stress- og bekymringsmestring. Lotte har en mastergrad i allmenn pedagogikk fra Universitetet i Oslo, med spesiell vekt på motivasjon og mestring i endringsprosesser. På fritiden leser hun som regel litt for mange bøker samtidig, går turer i Østmarka og lager nye matretter.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

Digital transformasjon - 6 tips for å lykkes med nye smidige leveransemodeller

I tiår har organisasjoner jobbet med å etablere prosjektrammeverk og metodikk som passer deres virksomhet og oppgavene som skal løses. Mange mener tradisjonell prosjektgjennomføring, ofte referert til som «fossefall», er for rigid, tungvint og ikke bør anvendes for alle typer initiativer for å drive utvikling og endring. Prosjektfaget er et virkemiddel men kanskje ikke alltid egnet for alle typer endringsbehov.

9 definerende egenskaper for smidig

Begrepet smidig omfatter en rekke rammeverk og metoder. Å velge riktig verktøy, enten det er smidig eller tradisjonelt, krever både erfaring og kunnskap. Du må kjenne til de ulike rammeverkene og metodene og ikke minst ha et bevisst forhold til hva prosjektet eller initiativet prøver å løse. I en kompleks og usikker verden med hyppige endringer har flere fått øynene opp for en smidig tilnærming – og mange vil kanskje påstå at de er smidige i sitt arbeid. Men for at du skal kunne si at du jobber smidig er det noen egenskaper som bør være på plass. I dette blogginnlegget går vi gjennom ni definerende egenskaper som kan gi deg en pekepinn på hva du har å strekke deg etter hvis du ønsker å gå den smidige veien.

Dette er de smidige rammeverkene

Hvordan kommer du i gang med smidig omstilling? Det smidige landskapet kan være en jungel hvis du ikke kjenner mulighetene på forhånd. I dette blogginnlegget har vi skissert et kart som gir deg oversikt over de største smidige rammeverkene.