Et digitalt veikart er et styringsverktøy som hjelper deg med å navigere og komme frem til et ønsket mål for din virksomhets digitale løsninger. Veikartet skal også bidra til å realisere selskapets strategi gjennom målrettet digitale initiativer.
Men hvordan fungerer dette verktøyet i praksis, og hvordan lager du et digitalt veikart som fungerer for deg og gjør at dere når virksomhetens strategiske mål?
Et digitalt veikart er som nevnt et verktøy, og har som funksjon å få oversikt og legge en plan for virksomhetens digitale og forretningsmessige strategi. Veikartet skal vise til konkrete digitale tiltak, når de skal gjennomføres, og hvem som har ansvar for hva.
Et godt digitalt veikart skal ikke bare si hva som skal gjøres, men også gjøre det tydelig hva som ikke skal gjøres. En gevinst av å bruke verktøyet er å få avdekket tiltak som ikke støtter opp under strategiske mål og dermed bør avsluttes.
Resultatet er et effektivisert og bedre styrt digitalt landskap.
Mangler du et tydelig veikart som setter kurs, tar det ikke lang tid før du kan få problemer som:
Med et digitalt veikart får du derimot:
Teknologien utvikler seg lynraskt. Samtidig har avansert teknologi allerede klart å få en historie som viser verdien av gode strategiske valg.
Etter finanskrisen spådde det amerikanske konsulentselskapet Gartner at fremtiden lå hos teknologiledere og IT-avdelinger.
Bakgrunnen for denne spådommen var et økende behov for effektivisering, nye måter å møte kundene på, og muligheter for å utvikle både produkter og tjenester gjennom teknologi.
Dette så vi flere eksempler på, blant annet:
Eksemplene illustrerer at nye digitale muligheter ikke bare handler om teknologi, men om forretningskontekst – om å effektivisere, samt finne nye måter å tenke og drive forretning på.
Les også: Slik får du kontroll på dataene dine
For å få på plass et digitalt veikart er det viktig med aktiv deltakelse av mange ledd og roller i virksomheten:
Når disse rollene samarbeider på riktig måte, kan virksomheten få innsikten som trengs for å lage et digitalt veikart som lar seg gjennomføre i praksis og leverer konkrete mål.
I Metier har vi over tid utviklet en effektiv og etterprøvd metode for å lage gode digitale veikart. En vanlig prosess ser gjerne slik ut:
1. Avklar fokusområde for veikartet
Først må dere bli enig om hva formålet med veikartet er. Ønsker dere økt fleksibilitet, bedre effektivitet, forbedret kundeopplevelse, nye tjenester, en kombinasjon eller noe annet?
2. Få på plass tydelige mål og en visjon
Sett klare og resultatorienterte mål for hva veikartet skal bidra til, og lag en visjon som setter retning for arbeidet mot disse målene.
3. Forstå dagens situasjon «as-Is»
Gjør en nåsituasjonsanalyse. Hvilke digitale løsninger har dere allerede, og hvordan passer disse inn i forretningsstrategien? Hva fungerer, og hvor ligger forbedringspotensialet?
4. Gjennomfør en analyse for å se behovene «to be»
Bruk intervjuer og workshops for å se hvor det allerede går bra digitalt. Her finner du mulighetene for videre forbedring og innovasjon.
5. Definer en digital strategi
Nå har du gjort analysene, og må definere den digitale strategien. Koble den tett opp mot forretningsstrategien for å påse at den holder seg relevant og utvikler seg i riktig retning.
6. Lag det digitale veikartet og detaljer de prioriterte tiltakene
Du kan ikke gjøre alt samtidig. Derfor må du prioritere tiltakene som er nødvendige for å nå strategien. Ranger disse ut ifra verdien de gir og hvordan de støtter strategien. (Eksisterende) tiltak som ikke støtter overordnede mål, bør avsluttes først som sist.
Til slutt skal tiltakene vises i et digitalt veikart. Dette skal vise hvilke tiltak som skal gjennomføres, i hvilken rekkefølge, og hvilke avhengigheter som finnes mellom tiltakene. Veikartet skal være et levende dokument og revideres jevnlig.