Du har ikke kontroll på dataene dine!

Virksomhetsstyring

5 min. lesning

Er det virkelig slik at organisasjoner i Norge er klare for å bli datadrevne? Ja noen er det, men vi vil påstå det motsatte er tilfellet for flere. Og ofte avdekker vi at de som tror de har kontroll må gå en runde til med seg selv.

Hva er egentlig problemet?

En datadreven organisasjon er en organisasjon som benytter seg av den dataen de har til å ta beslutninger basert innsikt, og til å drive bedriften fremover tuftet på fakta. Har vi tatt innover oss den vanvittige produksjonen av data som produseres hver dag uten at den brukes til noe? Alle de manuelle transaksjonene som gjøres for å sammenstille informasjon fra flere kilder basert på «gode» innarbeidede rutiner fra tidligere ansatte.

Kjenner du deg igjen i noe av følgende, er du kanskje mer i kategorien «datautfordret» enn «datadreven»:

  • Er det «noen» som har ansvaret for datakvaliteten?
  • Er medarbeiderne overarbeidet hver gang det er månedsavslutning eller kvartalsrapportering?
  • Er den digitale roadmappen nedfelt, men ingen vet hvor den er?
  • Settes det opp enda et Excel-kurs?

Dette er tydelige sykdomstrekk, men som heldigvis kan kureres.

Erkjenn, og ta tak i lavthengende frukter

Erkjennelse er første steg ut av problemene. Etabler først en plan som harmonerer med den digitale roadmappen dere har lagt. Sørg for at planen er forankret og at det frigjøres kapasitet og midler til å realisere den.

La oss ta de lavthengende fruktene først og gi organisasjonen noen «Quick Wins». Det gir initiativet vind i seilene. Se etter de manuelle oppgavene medarbeiderne sitter med, og som åpenbart kunne blitt gjort automatisk. Slik gjør vi arbeidshverdagen enklere for alle.

De klassiske eksemplene på dette er økonomiske data fra flere kilder som lastes over i Excel-ark, og som det jobbes med over tid. Her dupliseres data, og manuelle rutiner er grobunn for feil. I tillegg tar dette mye tid. Tid som burde vært brukt til analyse og innsikt istedenfor å sammenstille tall manuelt. Tid som egentlig ikke finnes, men som skapes etter at middagen er fortært og barna lagt!


Hold deg oppdatert på hva som skjer i smidigverden - abonner på smidigbloggen.


Få orden på dataene!

Så hva gjør vi da etter å ha forankret planen og midlene er på plass? Jo vi ser på de systemer vi allerede har. I disse systemene ligger en nesten utømmelig mengde data og mer enn nok til å bli den datadrevende bedriften vi ønsker.

Det er viktig å etablere en governance-modell for hvordan data skal flyte, samt å gjøre en gjennomgang av datakvalitet for de ulike systemene i organisasjonen.

Finn ut behovet for rapportering i organisasjonen og hvilke kilder/systemer denne informasjonen ligger lagret i. Relevant data for å dekke behovet kan deretter flyttes inn i en datalake (en form for innsjø med alle dine viktigste data), struktureres og maseres for å til slutt visualiseres i rapporter som kan deles med organisasjonen.

Ettersom modenheten i organisasjonen øker, vil det være behov for å legge til flere kilder i datalaken. Dette vil gjøre det mulig å kombinere data på tvers av de forskjellige kildene som skaper en ny type innsikt som ikke har vært tilgjengelig tidligere ved rapportering i Excel.

Hva får vi igjen for denne innsatsen?

Alt dette vil selvfølgelig være helautomatisert og løsningen er skalerbar i alle bauer og kanter. Da blir hverdagen vakker for de ansatte. Bedriften kan ta datadrevne beslutninger basert på innsikt og analyse gjort av de ansatte.

Nye fremstillinger av data gir rom for å fange opp trender man ikke tidligere har sett. Resultatet av det er at man får muligheten til å optimalisere driften basert på fakta.

Magefølelse eller fakta? Ja takk, begge deler

Noen vil alltid hevde at lite slår en god magefølelse, basert på erfaring. Bedre oversikt over data gjør at det er mye lettere å ta gode beslutninger. Du kan kombinere det du kan og vet med et godt faktagrunnlag. Og det er nettopp det man ønsker når man skal bli virkelig datadreven.

Er vi klare for kunstig intelligens?

Kan man egentlig vente med å gå i gang? Nei, vil vi si. Rett rundt hjørnet ligger Generativ AI og lurer. Vi ser flere som hopper bukk over å ha struktur på dataene, og tror at kunstig intelligens vil hjelpe dem med det. Det er ikke riktig.

Kvaliteten på det du får ut er aldri bedre enn kvaliteten på det du putter inn. Skal man utnytte potensialet i denne teknologien må man har struktur på dataene, kvaliteten på plass og automatisert prosessene.

Her kan du ikke hvile på laurbærene, med mindre du har lyst til å sakke akterut.

Veien fra magefølelse til kontroll går via struktur på dataene, og det ligger til grunn for at du skal henge med i fremtiden.

New Call-to-action


Nicolay har lang fartstid i consulting, hvor han har vært konsulent, løsningsarkitekt og prosjektleder for viktige digitale initiativer. Han leder Metiers nysatsning på business intelligence og analyse.  Nora har nærmere 10 års erfaring med Microsoft produktene Dynamics 365, både Finance og Sales, og særlig rapporteringsverktøyet Power BI. Hun er fagansvarlig i Metier sin nysatsning innenfor business intelligence og analyse, og har en spesiell passion for å gi folk en bedre arbeidshverdag gjennom automatisering av rapportering.


Likte du dette blogginnlegget? Da tror vi at disse også passer for deg

6 tips: Slik sikrer du bedriften din mot cyberangrep

Cybersikkerhet er en av de mest komplekse utfordringene vi står ovenfor i dagens samfunn. I løpet av første kvartal i 2024 avdekket Telenor 500 millioner forsøk på digital kriminalitet1. Med stadig mer profesjonaliserte trusselmetoder må bedrifter ta proaktive skritt for å beskytte seg mot mulige angrep. Her har vi samlet noen gode tips til tiltak din bedrift kan iverksette for å styrke cybersikkerheten.

5 måter å kommunisere mål med IT-omstillingen til ansatte

Jeg har lest noen strategier for omstilling i det siste og synes at de beskriver bakgrunn og behov for endringene strategien skal løse på en god måte. Satsningsområder og tiltak virker fornuftige og omfatter både harde og myke sider ved organisasjonens liv. Utfordringen ligger i at strategiene er abstrakte, overordnete og bruker mangetydige begreper. I hvert fall sett fra en enkeltmedarbeider som lurer på hva som er svaret på spørsmålet: Hva har dette å si for mine oppgaver, ansvar og muligheter? Strategien oppleves fjern og ikke relevant. I dette innlegget deler jeg noen erfaringer jeg har for hvordan vi med utgangspunkt i en strategi kan skape økt forståelse, aksept og kanskje til og med begeistring for endringene vi skal igjennom.

Slik får du kontroll på dataene dine

De fleste organisasjoner sitter i dag på en enorm menge data, gull som vi liker å kalle det, som ikke utnyttes på best mulig måte – om i det hele tatt. Det er en utfordring når det å ha tilgang til rett informasjon, til rett tid er essensielt for å ta gode beslutninger og ha gode prosesser i en virksomhet. Det er få steder å snu seg uten å møte på et seminar eller en artikkel om generativ AI, eller om datadrevne virksomheter. Dette henger tett sammen. Hvordan skal vi kunne utnytte verdien i generativ AI hvis vi ikke har noe data samlet ett sted, som vi kan «putte» AI på toppen av? For å ta datadrevne beslutninger, må vi ha data vi faktisk kan ta beslutninger på grunnlag av, og kvaliteten på denne dataen må være god. For å kunne bruke data til å identifisere trender, utfordringer og muligheter er det essensielt å ha kontroll på dataene i organisasjonen. Hvor kommer de fra, hvordan er kvaliteten og hvordan gjøres beregningene? Her skal vi gi deg våre beste tips til hvordan du kan få kontroll på dataene dine.