Kunstig intelligens og fremtidens kunnskapsarbeid – hva har vi lært til nå?

Organisering og roller Kunstig intelligens

5 min. lesning

I Metier jobber vi mye med kunstig intelligens (AI/KI) internt og støtter kunder eksternt. På verdensbasis brukes det enorme ressurser på forskning av AIs potensiale i profesjonelle sammenhenger. Dette følger vi i Metier nøye med på og deler i vår kommunikasjon og i våre webinarer. Nå har en ny studie avdekket at kvalitet potensielt kan øke med opptil 40% når kunnskapsarbeidere integrerer AI i sitt arbeid. Vårt råd er klokkeklart: Ikke vent med å utvikle en AI-strategi i din bedrift. Tilrettelegg for beste utnyttelse av teknologien og kom i gang, med en gang!

Banebrytende funn i ny studie – opptil 40% økt kvalitet med ChatGPT4

I dagens dynamiske arbeidsmiljø utnyttes i økende grad AIs kraft for økt produktivitet av eget arbeid.

I våres utførte Ethan Mollick, sammen med en gruppe samfunnsvitere og Boston Consulting Group, en studie for å kvantifisere ChatGPT sin påvirkning på den faktiske ytelsen av kunnskapsarbeid. Studien avdekket at deltakerne som benyttet ChatGPT4, presterte betydelig bedre enn de som ikke gjorde det, på alle vurderingskriterier. Det er verdt å merke seg at det kun var ChatGPT4 som ble brukt. Ingen ikke andre eller mer avanserte AI-verktøyer ble benyttet og ingen spesiell opplæring ble gitt. 

I gjennomsnitt fullførte de 12% flere oppgaver, 21% raskere og med opptil 40% høyere kvalitet. Resultatene er oppsiktsvekkende og konklusjonen er klar: AI har en betydelig innvirkning på kunnskapsarbeid, og i særs positiv forstand når det brukes riktig. Ved å integrere det i vår hverdag vil vi kunne bruke mer tid på de mest verdiøkende aktivitetene i vårt arbeid.

Enorme investeringer og høy avkastning

Goldman Sachs estimerer over 1 000 mrdNOK i investeringer i AI på verdensbasis i 2023. Amazon, Tesla, Meta, men også mindre aktører som Shopify, er blant selskapene som nylig har lansert at de har investert store summer i teknologien. Og det er ikke rart. I en studie fra Algo Marketing ble det nylig avdekket at selskaper som gjør strategiske investeringer i AI kan høste betydelige belønninger. Studien avdekket blant annet at 23% av selskapene kunne rapportere en avkastning på over 75% innen marketing. De resterende 67%, kunne rapporterte om en ROI på mellom 50% til 74%. Dette er betydelig. 


Hva slags generativ AI er det som brukes i bedriftene? Det kan du finne ut av  her.


Optimisme og hurtig utvikling

Det er med god grunn vi anbefaler å utarbeide en strategi for AI. Teknologien utvikles ekstremt hurtig. Nylig kunngjorde blant annet OpenAI en oppdatering som gjør at ChatGPT nå både kan se, høre og snakke tilbake til deg. Man kan surfe på Bing og gjøre avansert dataanalyse via ChatGPT4. Dette er ikke et lett landskap å navigere i.  

Det vi imidlertid ser er at de utrolige investeringene som gjøres nå er rettet mot integrasjoner som vil gjøre mer funksjonalitet tilgjengelig for «vanlige» organisasjoner. Eksempler her er Microsoft (Azure) og DataBricks som samarbeider om å gjøre såkalte Large Language Models (LLMs)  tilgjengelige i ditt miljø og på dine data. Vi er overbevist om at «cash-rich tech giants» vil tilby AI løsninger for mange formål integrert i sine løsninger, for eksempel Microsoft CoPilot.

Kom i gang nå!

Konsekvensen for organisasjoner som ønsker å skape verdi fra AI er at man må komme i gang. 

Man kommer heller ikke utenom at man må ha en god forståelse av hvor det er godt samsvar mellom hvilke arbeidsprosesser som har størst forbedringspotensial og funksjonaliteten i AI (og digitale) verktøyer.

I undersøkelsen Metier nylig gjennomførte blant norske ledere sa 84% av respondentene at de forventet moderat til stor positiv innvirkning fra Gen AI i løpet av 3-5 år. Samtidig har 70% ingen AI-strategi. Basert på våre analyser av teknologien og verdien den skaper, så holder ikke dette i lengden. Dette er et område man må mestre hurtig – rett og slett for å holde seg konkurransedyktige. Et godt sted å starte er 5 steg for utvikling av AI-strategi | Metier og ta gjerne kontakt med oss for en prat.

New call-to-action


Caroline jobber mye med digitale bedriftstransformasjoner, strategi og innovasjon. Hun har bidratt til utviklingen av Metiers "5 Steps to AI and Digitalization Strategi", og har også holdt kurs på området. Hun har tidligere også erfaring fra portefølje- og forretningsutvikling fra samferdselssektoren. I tillegg har Caroline erfaring som troppssjef i Heimevernet, hvor hun har god kontroll fra tidlig planleggingsfase til gjennomførelse av oppdrag. Caroline har befalsutdanning fra Forsvaret, en bachelor i International Management fra BI og en master i International Business fra Munich Business School. Hun er dessuten sertifisert i PRINCE2.