«Produktkanvas, nok et verktøy som ikke blir brukt til noe» kan det hende du tenker . Ja, det kan skje. Samtidig er det opp til deg som produkteier å lage et godt kanvas slik at det har en nytteverdi og blir brukt.
En klar visjon og et felles fokus er en nøkkel for å lykkes som produkteier. Produktkanvas er et nyttig verktøy her, men da må det jo også brukes. Så hvordan kan du lykkes med å lage et godt produktkanvas som skaper verdi for deg og ditt team? Hvordan sikrer du et levende verktøy i en arbeidshverdag preget av kontinuerlig endring?
Vi gir deg noen tips på veien.
Skal du lykkes som produkteier må du skape og opprettholde fokus, kommunisere tydelig med teamet ditt og andre interessenter og prioritere arbeidsoppgaver. Dette vil et godt utarbeidet produktkanvas kunne hjelpe deg med.
Produktkanvaset er et visuelt verktøy som gir en oversikt over et produkts overordnede mål, strategier og funksjoner. Ett godt kanvas gir en helhetlig forståelse av produktet og skaper en felles plattform for samarbeid og veivalg. Produktkanvas er inspirert av Alexander Osterwalder’s Business Model Canvas.
Teamet ditt og du kan ved hjelp av et produktkanvas sette søkelys på det som virkelig betyr noe, ved å identifisere og prioritere de mest kritiske funksjonene. Som produkteier får du en mer målrettet og effektiv utviklingsprosess ved hjelp av den klare og synlige strukturen for produktets verdiøkende elementer som produktkanvaset gir.
Videre fungerer produktkanvaset som et kommunikasjonsverktøy for deg som produkteier. Det gir en tydelig plattform for å formidle produktets visjon og mål til alle involverte parter, fra teamet til interessentene. Dette bidrar til å skape et felles forståelsesgrunnlag og reduserer risikoen for misforståelser.
Start med å identifisere klare mål for produktet ditt. Hva ønsker du å oppnå? Hvilke problemer skal produktet løse? Disse målene vil danne grunnlaget for resten av kanvaset.
Forstå hvem produktet ditt er rettet mot. Hvilke kundesegmenter vil dra nytte av det? Ved å identifisere kundegrupper kan du tilpasse produktet slik at det treffer godt.
Gå grundig inn i kundenes verden og forstå deres behov og ønsker. Hva er deres utfordringer? Hva vil de oppnå? Dette vil hjelpe deg med å utvikle funksjoner og løsninger som gir reell kundeverdi.
Basert på kundenes behov, identifiser de viktigste funksjonene for produktet ditt. Prioriter funksjonene i henhold til deres verdi og kompleksitet. Dette vil hjelpe deg med å fokusere på det som er mest essensielt og styre utviklingsprosessen mer effektivt.
Slik kan et produktkanvas se ut dersom du er produkteier for en digital skredderløsning. Detaljeringsgraden må være på et slikt nivå at den gir reell verdi for videreutvikling, for eksempel kan det være et valg om kun å prioritere web som kanal og ikke lage en applikasjon.
Produktkanvaset er et uvurderlig verktøy for produkteiere som ønsker å oppnå klarhet, fokus og måloppnåelse i en smidig utviklingsprosess. Ved å skape en felles forståelse, prioritere funksjoner og kommunisere tydelig, kan du styrke samarbeidet og øke sjansene for suksess.
Da klarer dere å ha et produktkanvas som et viktig verktøy og dere har et godt og nyttig produktkanvas som vil veilede dere gjennom produktets utviklingsreise.
Om du vil lære mer om produktkanvas anbefales det å lese boken "Inspired: How to Create Tech Products Customers Love" av Marty Cagan. Denne boken gir et grundig perspektiv på bruk av produktkanvaset og dets verdiskapning i smidige utviklingsmiljøer.
Dette innlegget er bygget opp ved hjelp av ChatGPT, og videreutviklet med egen kompetanse samt illustrasjon inspirert av LogRocket.