Digital teknologi utvikler seg stadig raskere, og virksomheter står overfor et press om å tilpasse seg hurtigere for å forbli relevante og konkurransedyktige. Dette har ført til økt fokus på digital omstilling og digital transformasjon, to begreper som ofte blir brukt om hverandre, men som representerer to forskjellige tilnærminger til endring.
Begge begrepene representerer utnyttelse av digital teknologi for å forbedre virksomheten, men de innebærer ulikt ambisjonsnivå og endringsomfang.
I dette blogginnlegget ser vi nærmere på hva som skiller begrepene digital omstilling og digital transformasjon, og hvordan de påvirker virksomheter i praksis.
Digital omstilling setter søkelys på å forbedre og effektivisere eksisterende prosesser ved hjelp av digital teknologi. Det handler om å ta i bruk digitale verktøy og løsninger for å optimalisere driftsprosesser, redusere kostnader og øke effektiviteten i allerede etablerte forretningsmodeller. Dette kan inkludere alt fra å automatisere manuelle oppgaver til å iverksette nye systemer for dataanalyse. Målet er å forbedre den eksisterende virksomheten uten å endre selve kjernevirksomheten eller hvordan den grunnleggende verdien blir levert til kundene.
Digital omstilling er innrettet mot konkrete endringer i en organisasjon for å ta i bruk digitale verktøy og teknologier. Det er vanligvis en mer begrenset og taktisk tilnærming til å integrere digitale virkemidler i en organisasjon.
Digital omstilling kan være mer prosjektdrevet og ha en kortere tidsramme. Det kan være rettet mot spesifikke områder som automatisering av visse oppgaver, implementering av nye programvareverktøy eller digitalisering av eksisterende prosesser. Implementeringen av et ERP-system (Enterprise Resource Planning) for å effektivisere driften er et typisk eksempel på digital omstilling.
Dette kan gjøres for å forbedre effektivitet, kutte kostnader eller løse spesifikke problemer uten nødvendigvis å omforme hele organisasjonen i prosessen.
Hvis målet derimot er å endre hvordan virksomheten grunnleggende opererer og leverer verdi til kundene, snakker vi om digital transformasjon. Dette er en bredere og mer strategisk tilnærming til det å omforme hele organisasjonen ved hjelp av digitale teknologier som en katalysator. Dette innebærer ofte en endring i forretningsmodellen og en dypere omstrukturering av organisasjonen.
Dette kan bety å utvikle nye digitale produkter eller tjenester, endre forretningsmodeller, eller til og med restrukturere organisasjonen for å støtte en mer digital retning. Transformasjon krever en dypere integrasjon av digital teknologi i alle aspekter av virksomheten, og er drevet av en visjon om å skape nye muligheter for vekst og innovasjon. Virksomhetens plass i det digitale landskapet vil slik gjerne revurderes og omdefineres..
Det er ofte en langsiktig strategi som tar sikte på å endre kulturen, prosessene, menneskene og teknologien i organisasjonen for å være mer tilpasningsdyktig, innovativ og kundefokusert i den digitale tidsalderen. Dette kan involvere store organisasjonsendringer, inkludert endringer i ledelsesstruktur, forretningsstrategi og måten organisasjonen samhandler med kunder og interessenter på.
Begrepene ofte brukes om hverandre, og digital omstilling kan være et skritt på en organisasjons vei for å forberede en digital transformasjon. Mens omstilling kan forbedre effektiviteten og kutte kostnader, er det transformasjonen som virkelig kan omdefinere virksomhets rolle i det digitale økosystemet og skape nye veier for vekst og innovasjon. Transformasjon er følgelig svært krevende og vil innebære betydelig risiko. Realistisk vurdering av egen endrings- og innovasjonsevne forutsettes derfor for å kunne kontrollere risikoen og planlegge riktige tiltak.
Digital omstilling gjennomføres i regelen gjennom avgrensede prosjekter og/eller kontinuerlig produktutvikling. Digital transformasjon vil derimot kreve en helhetlig tilnærming, ofte gjennom programorganisering som sikrer enhetlig ledelse og orkestrering av ulike prosjekter og linjetiltak på tvers av virksomheten.
Virksomheter bør være bevisst forskjellen mellom disse to konseptene, for bedre å legge en riktig strategi i henhold til gapet mellom nåsituasjon og overordnede strategiske mål, mellom press og muligheter som skapes fra et hurtig endret digitalt landskap.